- Side 339 -
Grundlovens § 74 lyder således:
(...)
- Side 340 -
...domstolene vil tilsidesætte lovgivningsmagtens skøn i så henseende, betyder forbeholdet vedrørende almennyttige indskrænkninger, at lovgivningsmagten er stillet helt frit med hensyn til, i hvilket omfang erhvervsfriheden skal gennemføres, og grundlovens § 74 »må derfor siges at være uden enhver forfatningsretlig betydning«.11171117. Ross II, s. 781.
(...)
...arbejde«.11191119. Se anf. st., s. 217. Se også Grundlovskommentar 2006, s. 504-505. Se om jernhandlersagen, U 1943.1066, og antikvarboghandlersagen, U 1944.1092, nedenfor s. 341-342. Se i øvrigt Caroline Heide-Jørgensen, Liberale erhverv, 2000, der anstiller en række generelle betragtninger om grundrettighedernes betydning for erhvervsreguleringen.
(...)
I U 1984.888 påberåbte sagsøgeren sig subsidiært en forfatningsretlig lighedsgrundsætning, der bl.a. skulle have fundet udtryk i grundlovens § 74, men Østre Landsret tog ikke stilling hertil, idet sagen blev afgjort ud fra sagsøgerens principale anbringende.11201120. Dommen omtales nærmere nedenfor s. 347.
(...)
...men Højesteret fastslog, at de påberåbte grundlovsbestemmelser ikke gav grundlag for at statuere, at afskedigelserne var ugyldige.11211121. Dommen er omtalt ovenfor s. 99. Se om den negative foreningsfrihed nærmere nedenfor s. 400-405. Se om Erik Riis’ bemærkning vedrørende grundlovens § 74 i domskommentaren til HT-sagen nedenfor s. 347 med note 10.
(...)
- Side 341 -
...til det offentlige gav hjemmel til at frakende skyldnere adgang til at udøve erhverv. Resultatet blev, at den pågældende advokat frakendtes retten til at udøve advokatvirksomhed indtil videre.11221122. Højesteret synes ikke for alvor at have overvejet, om grundlæggende proportionalitets- og konneksitetsbetragtninger kunne føre til et andet resultat.
(...)
...Højesterets dom i U 2002.1789 H, men der er også gode grunde til at drage lære af EMD’s praksis vedr. art. 14 og P1-1.« Der er vel altid gode grunde til ikke at være for kritisk, men retsvidenskaben har bl.a. til opgave at holde et vågent øje med den tredje statsmagt, og der er ikke nogen speciel grund til ikke at se kritisk på Højesterets dom i U 2002.1789.
(...)
- Side 342 -
...overenskomst ophørte med udgangen af maj 2005, hvorefter området blev reguleret ved ministerielle bekendtgørelser. Østre Landsret frifandt ministeriet. Landsretten fandt, at det vedrørende grundlovens § 74 anførte ikke kunne føre til, at hjemmelen for de omtvistede bekendtgørelser eller bekendtgørelsernes bestemmelser om maksimale honorarer og bødestraf kunne