- Side 27 -
Ombudsmanden har i en sag sagt, at en kommune, inden den besluttede at bortvise en klient fra et dagcenter, fordi han skabte uro ved at kritisere ledelsen, skulle have taget hensyn til, at grundlovens § 77 sikrer alle – også sociale klienter – ytringsfrihed. (FOB 1978.369).
- Side 65 -
...i grundlovens § 77 af ytringsfriheden. Bestemmelsen er ikke overraskende belyst ved en omfattende praksis ved EMD og haft stor selvstændig betydning i praksis ved danske domstole og Folketingets Ombudsmand. Især har bestemmelsen været relevant ved vurderingen af sager om overtrædelse af tavshedspligt, om offentligt ansattes ytringsfrihed samt sager
- Side 78 -
...og ejendom, er i almindelighed undergivet et skærpet hjemmelskrav, jf. bl.a. FOB 1995.400. Indgreb eller begrænsninger i borgernes ytringsfrihed, ret til familieliv og privatliv samt ret til en privat bolig kræver ligeledes klar hjemmel. Det skærpede hjemmelskrav kan i disse tilfælde også støttes på grundlovens §§ 77 og 72 samt EMK artikel 10 og 8.