- Side 405 -
Foreningsfriheden er beskyttet gennem grundlovens § 78, som har følgende ordlyd:
(...)
Som udgangspunkt beskytter grundlovens § 78 kun retten til at danne og være medlem af en forening – den såkaldte positive foreningsfrihed. Derimod har det været omdiskuteret, i hvilket omfang også den negative foreningsfrihed (retten til ikke at være medlem af en forening) var beskyttet gennem grundlovens § 78. Dette spørgsmål belyses i afsnit 4.
(...)
Endelig ses der i afsnit 5 kort på spørgsmålet om, hvilken personkreds der er beskyttet gennem grundlovens § 78.
- Side 406 -
...ikke, at der skal indhentes tilladelse til at danne foreninger, hvis formål muligvis kan være ulovlige, ligesom statsmagten ikke på forhånd kan forhindre dannelsen af foreninger med ulovligt formål. Skal der skrides ind over for sådanne foreninger, må dette ske ved, at de søges opløst i overensstemmelse med grundlovens regler, jf. herom i afsnit 3.
(...)
...regler samt efter nogle uskrevne retsprincipper (på lovniveau), som undtagelsesvis kan give borgerne krav på optagelse i visse foreninger. Det drejer sig især om foreninger, der har stor betydning for den enkelte borgers økonomiske velfærd, såsom fagforeninger, erhvervsorganisationer og lignende. De nærmere regler herom hører til i foreningsretten.
(...)
- Side 407 -
...mod krav om forudgående godkendelse kun skulle gælde for foreninger, der drøfter og søger at øve indflydelse på offentlige anliggender, samt videnskabelige og oplysende foreninger. Dette er klart i modstrid med ordlyden af grundlovens § 78, stk. 1, og synspunktet er da også blevet kritiseret i andre dele af den statsretlige teori (Ross 1980 s. 739).
(...)
- Side 408 -
...Lovgivningen vedrørende erhvervsdrivende selskaber indeholder en lang række af sådanne krav, og for politiske partiers vedkommende (som har en særlig stilling i forhold til grundlovens § 78, jf. nedenfor i afsnit 2) er der fastsat regler, der kræver offentliggørelse af deres regnskaber og i et vist omfang de enkelte økonomiske bidragydere til partierne.
(...)
...henvisninger og Jens Kristiansen 2006 s. 559, og der kan da også findes eksempler på noget sådant i praksis. Således er foreninger og andre juridiske personer ifølge § 8 i lov om sommerhuse og campering (lbkg. nr. 949 af 3. juli 2013 med senere ændringer) udelukket fra at erhverve fast ejendom uden tilladelse, mens dette ikke er tilfældet for enkeltpersoner.
- Side 409 -
...alene begrænses gennem bestemmelsen i grundlovens § 31, stk. 2. Der kan således ikke sluttes modsætningsvis fra grundlovens § 78, stk. 2, og der er ikke nogen lovgivningspraksis, der støtter den opfattelse, at lovgivningsmagten ikke i relation til politiske partier skulle kunne gøre andre formål ulovlige end dem, der følger af grundlovens § 78, stk. 2.
(...)
- Side 410 -
...opløses, men det må antages at få karakter af sjældne undtagelser, at det anses for nødvendigt for opretholdelsen af et demokratisk samfund, at en forening af den nævnte karakter opløses. Som nævnt bygger Zahles synspunkt på den europæiske menneskerettighedskonvention, som imidlertid ikke kan tillægges betydning for fortolkningen af grundlovens § 78.
(...)
Sammenfattende kan det konkluderes, at der følger en vis materiel foreningsfrihed af grundlovens § 31, stk. 2, for så vidt angår politiske partier, og af grundlovens § 67 for så vidt angår religiøse foreninger. Grundlovens § 78
(...)
- Side 411 -
beskytter derimod ikke i sig selv den materielle foreningsfrihed, idet bestemmelsen ikke sætter grænser for lovgivningsmagtens kompetence til at gøre foreningsformål ulovlige, med undtagelse måske for politiske partiers vedkommende, jf. den ovenfor nævnte uenighed vedrørende betydningen af grundlovens § 78, stk. 2.
...også på dette område blive tale om en afvejning mellem modstående hensyn af samme karakter som i forbindelse med fastlæggelsen af den materielle ytringsfrihed. Denne afvejning sker ikke i form af en fortolkning af grundlovens § 78, men gennem fortolkningen af den almindelige lovgivning, herunder den europæiske menneskerettighedskonventions artikel 11.
Den almindelige fremgangsmåde for at opløse en forening, hvis formål er ulovligt, er, at anklagemyndigheden rejser sag ved domstolene med påstand om, at den pågældende forening skal opløses. Dette fremgår klart af bestemmelserne i grundlovens § 78, stk. 2 og 3. De nærmere regler i forbindelse
(...)
- Side 412 -
Hvis det drejer sig om foreninger, som falder ind under bestemmelsen i grundlovens § 78, stk. 2, anvendes en formulering (»bliver at opløse«), som i hovedparten af den statsretlige teori er blevet opfattet sådan, at anklagemyndigheden i disse tilfælde har pligt til at rejse sag om opløsning.
(...)
...fra de retsanvendende myndigheder rejst tvivl om, hvorvidt opfattelsen af grundlovens § 78, stk. 2, som en pligtbestemmelse er holdbar (Albæk Jensen 2009 s. 191 med note 110 med yderligere litteraturhenvisninger. Anderledes Rytter 2024 s. 375). Spørgsmålet må anses for uafklaret, og det kan vanskeligt tænkes at blive genstand for domstolsprøvelse.
(...)
...er nævnt i grundlovens § 78, stk. 2, selv om enkeltmedlemmer af de pågældende grupper havde anvendt disse midler. Det blev således antaget, at det i praksis ville give store problemer at skelne mellem de enkelte foreningsmedlemmers aktiviteter (som ikke kan føre til foreningens opløsning) og aktiviteter, der kunne henføres til foreningen som sådan.
(...)
I sin redegørelse vedrørende banden Loyal to Familia fra 2018 vurderede Rigsadvokaten imidlertid, at det ville være muligt at få banden opløst ved dom, og ved sin dom af 1. september 2021 (U 2021.4999 H – Loyal to Familia-sagen) opløste Højesteret Loyal to Familia i medfør af grundlovens § 78, stk. 1.
(...)
- Side 413 -
...ideologisk eller religiøst sigte. Da der ikke var grundlag for at antage, at den kriminalitet i form af drab og drabsforsøg mv., som Loyal to Familia havde stået for, var sket med det sigte at påvirke »anderledes tænkende«, kunne gruppen alene opløses efter bestemmelsen i grundlovens § 78, stk. 1. Se nærmere om dommens rækkevidde Rytter 2022 s. 3 ff.
(...)
...administrativt. Der er dog mulighed for foreløbigt at forbyde en forening administrativt, men der skal så straks anlægges sag ved domstolene for at få afgjort, om foreningen kan opløses. I medfør af denne bestemmelse blev der i sommeren 2018 udstedt et foreløbigt forbud mod Loyal to Familia, som Højesteret godkendte med sin dom fra september 2021.
(...)
- Side 414 -
På baggrund af grundlovens forarbejder (Beretning om Forhandlingerne paa Rigsdagen sp. 2170) og den traditionelle opfattelse i den statsretlige litteratur må man imidlertid konkludere, at grundlovens § 78 ikke forhindrer, at lovgivningsmagten ved lov opløser en forening.
(...)
Politiske foreninger, der opløses, nyder den særlige beskyttelse, at opløsningen altid kan indbringes for Højesteret, jf. grundlovens § 78, stk. 4. Dermed understreges det, at grundlovens § 78 er en del af de politiske frihedsrettigheder, jf. også Forfatningskommissionen af 1946 s. 41.
(...)
...foreningsopløsning kan fastsættes nærmere ved lov. Dette kan f.eks. indebære stillingtagen til, hvad der skal ske med den opløste forenings formue og andre aktiver, således som det er fastsat i straffelovens § 75, stk. 5. Endvidere er der i straffelovens § 132 a fastsat sanktioner over for personer, som fortsat deltager i en forening, der er opløst ved dom.
- Side 415 -
Bestemmelsen i grundlovens § 78 beskytter utvivlsomt den positive foreningsfrihed, som indebærer retten til at danne og være medlem af en forening.
(...)
...vælgernes anskuelser i grundlovens § 31 (Albæk Jensen 2009 s. 236 f.). Det må også være udelukket gennem lovgivning at kræve, at borgerne skal være medlem af en bestemt religiøs forening, jf. bestemmelserne i grundlovens kapitel VII om religionsfriheden, herunder især princippet i grundlovens § 68. Se i øvrigt nærmere i kapitel 22 om religionsfriheden.
(...)
- Side 416 -
...Dette afviste Højesteret dog i overensstemmelse med den traditionelle opfattelse af grundlovens § 78 (jf. Riis 1987 s. 50 ff.). Chaufførerne modtog imidlertid en godtgørelse for uberettiget afskedigelse, fordi afskedigelserne var i strid med lov om beskyttelse mod afskedigelse på grund af foreningsforhold (foreningsfrihedsloven, jf. nærmere nedenfor).
(...)
Det må således fastholdes, at grundlovens § 78 ikke beskytter den negative foreningsfrihed, bortset fra de særlige tilfælde vedrørende politiske partier og religiøse foreninger, der er nævnt ovenfor.
- Side 418 -
...også er en retlig betingelse for at være omfattet af grundlovens § 78 (Germer 2012 s. 398), mens Zahle ikke vil stille et sådant krav (Zahle 2003 s. 147 f.). Der er ikke i grundlovsbestemmelsens ordlyd noget, der støtter kravet om, at man opholder sig mere end rent midlertidigt i Danmark, men spørgsmålet har som nævnt begrænset praktisk interesse.