- Side 246 -
...der indebærer indgreb i særligt beskyttelsesværdige goder, kun kan træffes af domstolene. Dette fremgår af grundlovens § 71, stk. 3, der omhandler fængsling inden for strafferetsplejen, af grundlovens § 72 om husundersøgelser mv. i tilfælde, hvor særlig undtagelse ikke er hjemlet ved lov, og af grundlovens § 78, stk. 3, om opløsning af foreninger.
- Side 250 -
...karakteriseres som en domstol derved, at det frembyder de samme garantier i henseende til uafhængighed og procesform som et sædvanligt judicielt organ«.410410. Max Sørensen i Juristen 1963, s. 79 f. Se endvidere Jens Peter Christensen m.fl. 2020, s. 254 f. for lignende betragtninger vedrørende overladelse af dømmende beføjelser til et internationalt organ.
(...)
- Side 253 -
...betydning i et demokratisk samfund og er særlig vigtigt i et land som Danmark, da grundloven har fastlagt, at folketingsvalg skal følge forholdstalsvalgmåden. I den nyligt afsagte dom af 24. januar 2020 udtalte Københavns Byret, at »foreningsfriheden i såvel formel som materiel henseende er et så væsentligt element i et demokratisk samfund, at der skal
(...)
- Side 254 -
...Københavns Byret af 24. januar 2020 (Loyal to Familia-dommen). Dommen forventes afgjort ved Østre Landsret i efteråret 2020. Opløsning af foreninger vil normalt ske ved dom, men grundloven indeholder dog ikke nogen udtrykkelig bestemmelse, der begrænser lovgivningsmagten fra at opløse en forening ved lov, jf. også U 1941.1070 H (Kommunistlov-sagen).
(...)
...s. 374 f., Peter Germer 2012, s. 395 f., og Henrik Zahle III 2003, s. 147. Bestemmelsen i grundlovens § 78, stk. 4, som fastlægger, at opløsningen af politiske foreninger uden særlig tilladelse skal kunne indbringes for »rigets øverste domstol«, synes ikke i sig selv at kunne begrunde en begrænsning i overladelseskompetencen efter grundlovens § 20.