- Side 421 -
Beskyttelsen af forsamlingsfriheden fremgår af grundlovens § 79, som har følgende ordlyd:
(...)
Der har i teorien været en vis diskussion om, hvad der kræves, for at en gruppe af mennesker kan siges at udgøre en »forsamling« og dermed er omfattet af beskyttelsen i grundlovens § 79. Forsamlingsbegrebet diskuteres i afsnit 1.
(...)
...forsamlingsfriheden både en formel og en materiel side. Spørgsmål i tilknytning til den formelle forsamlingsfrihed behandles i afsnit 2. Begrænsningerne i den materielle forsamlingsfrihed fremgår til dels af selve ordlyden af grundlovens § 79, men den materielle forsamlingsfrihed kan også være begrænset på anden måde. Disse spørgsmål gennemgås i afsnit 3 og 4.
(...)
I afsnit 5 omtales kort den personkreds, der nyder beskyttelse efter grundlovens § 79, mens afsnit 6 omhandler grundlovens § 80 om opløb set i forhold til grundlovens § 79.
- Side 422 -
...krav, at forsamlingen havde en ledelse, og at forsamlingen forudsatte en i forvejen lagt plan (Ross 1980 s. 766). Som påpeget af Zahle vil disse to krav ofte være opfyldt i forbindelse med konkrete forsamlinger, men kan næppe betragtes som nødvendige betingelser for, at en forsamling er omfattet af beskyttelsen i grundlovens § 79 (Rytter 2024 s. 348).
(...)
...henvisninger). Der er imidlertid stærke grunde, der taler for, at der ikke kan stilles et sådant krav om meningstilkendegivelse, for at en forsamling er omfattet af grundlovens § 79 (jf. umiddelbart nedenfor), mens der naturligvis ikke er tvivl om, at forsamlinger, der tilkendegiver meninger om samfundsforhold, hører til kerneområdet for grundlovens § 79.
(...)
...nedenfor i afsnit 3) at have forudsat, at også rockernes selskabelige sammenkomster (uden nogen form for meningstilkendegivelse) var omfattet af beskyttelsen i grundlovens § 79. På samme måde har Højesteret i U 2018.1690 H (Optisk følge-dommen, jf. herom også kapitel 16, afsnit 1) forudsat, at en gadefest i det indre København udgjorde en forsamling.
(...)
...Straffelovrådet i Betænkning nr. 759/1976 antaget, at fysiske blokader i forbindelse med arbejdskonflikter ikke er omfattet af forsamlingsbegrebet i grundlovens § 79, hvis formålet med blokaden alene er at spærre for adgang til en virksomhed eller ejendom. Det vil dog i praksis være vanskeligt at sondre mellem sådanne blokader og blokader, der også er
(...)
- Side 423 -
udtryk for en meningstilkendegivelse (og dermed omfattet af grundlovens § 79). Dermed illustreres også det ovenfor omtalte problem om afgrænsning af forsamlingsbegrebet, hvis der stilles krav om meningstilkendegivelse for at være omfattet af grundlovens § 79.
(...)
Konklusionen må derfor nok være, at fysiske blokader af enhver art er omfattet af grundlovens § 79. Dette indebærer imidlertid ikke, at der ikke kan gribes ind over for sådanne forsamlinger, da de naturligvis skal respektere de samme begrænsninger i den materielle forsamlingsfrihed som alle andre forsamlinger, jf. afsnit 3 og 4 nedenfor.
(...)
Der var tidligere en vis diskussion om, hvorvidt forsamlinger i bevægelse (optog, demonstrationer) var omfattet af beskyttelsen i grundlovens § 79 (Germer 2012 s. 408 f. med yderligere litteraturhenvisninger). Der er imidlertid ikke nu tvivl om, at også forsamlinger i bevægelse er omfattet af forsamlingsfriheden.
- Side 424 -
Af grundlovens § 79, stk. 3, der gengives i politilovens § 7, stk. 4, følger, at politiet kan forbyde forsamlinger under åben himmel, når der af dem kan befrygtes fare for den offentlige fred. Bestemmelsen i grundlovens § 79. stk. 3, er omtalt nærmere nedenfor i afsnit 4.
(...)
Overtrædes reglerne i politiloven og ordensbekendtgørelsen om anmeldelse af en demonstration, medfører dette ikke, at forsamlingen bliver ulovlig og dermed kan opløses, hvilket ville være i klar modstrid med grundlovens § 79. Derimod kan overtrædelse af anmeldelsesreglerne sanktioneres med bøde.
(...)
...rockerloven var i modstrid med forsamlingsfriheden i grundlovens § 79. Højesteret afviste dette med dommen i U 1999.1798 H (Rockerlov-dommen). I præmisserne blev det bl.a. anført, at lovens betingelser for indgreb må »forstås således, at forbud kun kan nedlægges, hvis der foreligger en reel og aktuel – og ikke blot abstrakt – risiko for et farligt angreb«.
(...)
- Side 425 -
...overensstemmelse med det såkaldte proportionalitetsprincip, hvorefter et indgreb for at kunne accepteres skal være egnet og nødvendigt, samtidig med at der er et rimeligt forhold mellem det tilstræbte formål og det anvendte middel. Se i øvrigt om proportionalitetsprincippet som en mulig indskrænkning i lovgivningsmagtens kompetence kapitel 8, afsnit 2.3.
...indeholder efter sin ordlyd nogle begrænsninger i den materielle forsamlingsfrihed. Efter grundlovens § 79, 1. pkt., gælder beskyttelsen således kun, hvis borgerne er »ubevæbnede«. Denne bestemmelse kan ses som en parallel til bestemmelsen i grundlovens § 78, stk. 2, men vil i modsætning til denne formentlig sjældent give anledning til fortolkningstvivl.
(...)
Dernæst er den materielle forsamlingsfrihed begrænset gennem bestemmelsen i grundlovens § 79, 2. pkt., hvorefter politiet har ret til at overvære »offentlige forsamlinger«. Politiets tilstedeværelse kan af forsamlingsdeltagerne opfattes som kontrol og dermed som en begrænsning af de aktiviteter, som man havde påtænkt at gennemføre i forsamlingen.
(...)
- Side 426 -
...indgår i et samlet katalog af rettigheder til beskyttelse af borgerne, er det ikke nærliggende at antage, at bestemmelsen i grundlovens § 79, 2. pkt., skulle være tænkt som en grundlovssikret ret for politiet. Lovgivningsmagten kan således ud fra en formålsfortolkning af bestemmelsen indskrænke politiets ret til at overvære offentlige forsamlinger.
(...)
Endelig begrænses den materielle forsamlingsfrihed af bestemmelsen i grundlovens § 79, 3. pkt., hvorefter »Forsamlinger under åben himmel kan forbydes, når der af dem kan befrygtes fare for den offentlige fred«.
(...)
- Side 427 -
...Højesteret udtalte bl.a., at »… de indstævnte havde relation til gadefesten, og […] deres og de øvrige festdeltageres tilstedeværelse havde betydning for, at enkelte personer i ly af mængden kunne udøve hærværk og kaste med kanonslag og flasker mv., ligesom tilstedeværelsen vanskeliggjorde politiets muligheder for at udpege og pågribe disse personer«.
(...)
...forsamlingen og udefrakommende (f.eks. moddemonstrationer) – også selv om faren ikke udgår fra forsamlingen. Opløsningen af forsamlingen kan i en sådan situation begrundes i det hensyn til beskyttelse af mennesker og samfundsværdier, der generelt ligger bag grundlovens § 79, 3. pkt., og vil derudover kunne begrundes i nødretslignende betragtninger.
- Side 429 -
...Bemærkningerne til lovforslaget fremhævede, at indgreb ikke kunne foretages mod meningstilkendegivelser, og at forslaget bl.a. af denne grund ikke stred mod grundlovens § 79. Ved lov nr. 359 af 4. april 2020 (den anden coronalov) blev der givet sundheds- og ældreministeren yderligere beføjelser til at indskrænke forsamlingsfriheden, jf. kapitel 1, afsnit 3.4.
Efter ordlyden af grundlovens § 79 beskytter forsamlingsfriheden »borgerne«. Forsamlingsfriheden er ligesom de øvrige politiske frihedsrettigheder således ikke begrænset til danske statsborgere.