- Side 407 -
Forsamlingsfriheden er beskyttet i henhold til grundlovens § 79, der lyder således:
(...)
- Side 408 -
...tilladelse fra en offentlig myndighed og ikke vilkårligt kan forbydes....« Se i øvrigt omtalen af dommen ovenfor s. 23. Dette har betydning både aktuelt og potentielt. Hvis man bagatelliserer forsamlingsfrihedens betydning i fredelige tider, vil der ikke være meget tilbage af forsamlingsfriheden den dag, hvor repressionen begynder at få vind i sejlene.
(...)
...han bemærker, at det er usikkert, om grundlovens § 79 omfatter optog, men efter nærmere overvejelser konkluderer han, i modsætning til Knud Berlin, at der ikke synes at være tilstrækkelige holdepunkter for at antage, at grundlovens § 79 begrænser lovgivningsmagtens adgang til at give bestemmelser om optog.13221322. Se anf. st., s. 698-699 m. henv.
(...)
...meningstilkendegivelse.13231323. Ross II, s. 769. Max Sørensen, s. 393, løber sur i terminologien, idet han antager, at optog er det samme som demonstrationer. Dette er en misforståelse. Demonstrationer kan have karakter af optog, men de kan også have karakter af stationære forsamlinger. Dette er en rigtig betragtning. Ved fortolkningen af grundlo-
(...)
- Side 409 -
...§ 79 og grundlovens § 77. I landsretsdommen i COP 15-sagen, U 2012.1439, udtalte de fem dommere, der deltog i pådømmelsen, følgende: »For fredelige demonstranter, der uberettiget frihedsberøves, indebærer frihedsberøvelsen et indgreb i den pågældendes ret til at forsamle sig og ytre sig, jf. herved EMRK art. 10 og 11.« Se U 2012 A, s. 1503, v. sp.
(...)
...tumultarisk karakter.13261326. Jf. Poul Andersen, s. 714, og Ross II, s. 779. Opløb er ikke omfattet af grundlovens § 79. En særlig bestemmelse om opløb findes i grundlovens § 80, der siger, at den væbnede magt, når den ikke angribes, kun må skride ind over for opløb, efter at mængden tre gange i kongens og lovens navn forgæves er opfordret til at skilles.
(...)
...fundet skyldige i overtrædelse af de dagældende bestemmelser i politivedtægtens § 3, stk. 1, jf. politiloven af 1871 § 2. Østre Landsret udtalte, at de nævnte bestemmelser og politiets håndhævelse af dem ikke fandtes at indebære nogen krænkelse af den i grundlovens § 79 sikrede forsamlingsfrihed. Denne udtalelse fandt tilslutning i Højesterets dom.
(...)
- Side 410 -
I COP 15-sagen, U 2012.1439, der angik politiaktioner i forbindelse med en række demonstrationer forskellige steder i Københavnsområdet under klimatopmødet i december 2009, blev der bl.a. rejst spørgsmål om krænkelse af grundlovens § 79. Østre Landsret undlod at tage direkte stilling til dette spørgsmål.
(...)
- Side 411 -
herefter ikke var anledning til særskilt at behandle spørgsmålet om indgrebets forenelighed med grundlovens § 79.
- Side 412 -
...at enhver, der opholder sig mere end rent midlertidigt i Danmark, er omfattet af forsamlingsfrihedsbeskyttelsen.13321332. Jf. Max Sørensen, s. 339, samt Ross II, s. 589-590 og s. 770. Rytter, Grundlæggende rettigheder, 2012, s. 322, antager fejlagtigt, at der ved udtrykket »borgerne« i grundlovens § 79 »forstås enhver person på dansk territorium«.
(...)
...s. 700-701. Se også ovenfor s. 23. Offentligt ansatte har ligesom alle andre borgere adgang til at foranstalte forsamlinger og deltage i demonstrationer, selv om de er vendt mod regeringen. I særbestemmelsen i grundlovens § 85, siges det, at § 79 kun er anvendelig for forsvarsmagten med de begrænsninger, der følger af de militære loves forskrifter.
...tidligere var antaget, at borgernes adgang til at forsamle sig ikke kunne gøres betinget af forudgående tilladelse. Bortset fra indføjelsen af ordene »uden forudgående tilladelse« var paragraffen enslydende med forsamlingsfrihedsparagraffen i de tidligere grundlove. Se Forfatningskommissionens betænkning 1953, s. 41. Forsamlingscensur er således grund-
(...)
- Side 413 -
...i grundlovens § 79 er udtrykt nogen forudsætning om, at lovgivningsmagten kan erklære visse forsamlingsformål for ulovlige, idet grundlovens § 79 til forskel fra grundlovens § 78 ikke opstiller den betingelse, at friheden skal søges udnyttet i lovligt øjemed. Han tilføjer, at »forsåvidt er der altså sikret en vidtgående materiel forsamlingsfrihed«.
(...)
- Side 414 -
...anvendes til afgrænsning af den materielle foreningsfrihed i henhold til grundlovens § 78.13401340. Jf. Poul Andersen, s. 700, hvor det fremhæves, at spørgsmålet om, hvorvidt grundlovens § 79 danner en skranke for lovgivningsmagten, i flere henseender er analogt med spørgsmålet om lovgivningsmagtens stilling over for grundlovens § 78 om foreningsfriheden.
(...)
Tilsvarende skriver Max Sørensen, at når et indgreb ikke har til hensigt at modvirke den meningstilkendegivelse, der er forsamlingsfrihedens formål, kan det ikke anses som stridende mod grundlovens § 79.13421342. Max Sørensen, s. 395. Han drager vidtrækkende konsekvenser af dette synspunkt.
(...)
...trafikeret udfaldsvej fra København, der benyttes af et meget stort antal motorkøretøjer fredag eftermiddag. Østre Landsret lagde til grund, at flere af deltagerne i demonstrationen cyklede på kørebanen og blev ved med det, efter at politiet havde givet anvisning på, at de skulle trække ind på cykelstien. En demonstration på Christiansborg Slotsplads
- Side 415 -
...fra en modsætningsslutning må det antages, at politiet ikke har en grundlovshjemlet beføjelse til at overvære private forsamlinger, og at der ikke ved lov kan tillægges politiet en sådan beføjelse.13511351. Jf. anf. st., s. 702. Om en forsamling er offentlig eller privat, må afgøres ud fra en samlet bedømmelse under hensyntagen til, om der er almin-
(...)
- Side 416 -
...Grundlovens § 79, 2. pkt., siger ikke noget om, hvad politiet kan foretage sig over for offentlige forsamlinger,13541354. Jf. anf. st., s. 704. men grundsætningen i § 79, l. pkt., tilsiger, at anvendelsen af politimæssige beføjelser over for forsamlinger og forsamlingsdeltagere begrænses mest muligt.13551355. Jf. Ytringsfrihedens væsen, s. 129-130.
...den offentlige fred, kan forbydes, gælder kun for forsamlinger under åben himmel. Modsætningen til forsamlinger under åben himmel kaldes traditionelt for forsamlinger under tag. Denne betegnelse er ikke fuldstændig retvisende,13561356. Jf. Poul Andersen, s. 705, og Max Sørensen, s. 394. men den traditionelle terminologi lader sig vanskeligt ændre.
(...)
- Side 417 -
...rette, at det er bedst stemmende med grundlovens ord, at politiets indgreb rettes mod dem, der truer den offentlige fred. Ordene »af dem« i grundlovens § 79, 3. pkt., lader sig vanskeligt bortfortolke. Udgifterne i forbindelse med et ekstraordinært politiopbud må bæres af det offentlige, og regningen kan ikke sendes videre til forsamlingsledelsen.
(...)
...den offentlige fred.13621362. Jf. Poul Andersen, s. 711, og Ross II, s. 778. Hvis der opstår uro, kan politiet fjerne urostifterne, og forsamlingsledelsen kan hæve forsamlingen, men politiet har ingen adgang til at opløse forsamlingen.13631363. Jf. Berlin II, s. 468-469; Poul Andersen, s. 711-712; Ross II, s. 778. Anderledes Max Sørensen, s. 394. Ud-