- Side 277 -
...angår forsamlingsfrihed, er der tale om friheden til at ytre sig sammen med andre vedrørende et fælles anliggende en enkelt gang, mens foreningsfriheden udgør et mere permanent forum for fælles ytringer. Grundlovens §§ 78 og 79 indeholder en beskyttelse af henholdsvis forenings- og forsamlingsfriheden, mens beskyttelsen i EMRK er samlet i art. 11.
- Side 292 -
Forsamlingsfriheden er reguleret i grundlovens § 79 og 80, der har følgende ordlyd:
(...)
...befordre en meningstilkendegivelse) og under en vis ledelse. Grundlovens § 79 beskytter retten til at forsamle sig fredeligt. Mister en oprindeligt fredelig – og dermed lovlig – forsamling sin ledelse eller selvkontrol, f.eks. fordi den går i opløsning på grund af uroligheder, betragtes den herefter ikke længere som en forsamling, men som et opløb.
(...)
- Side 293 -
Lovforslaget indeholdt nogle bemærkninger om forholdet til grundlovens § 79. Justitsministeriet anførte således bl.a. følgende om betydningen af § 79:
(...)
»Efter grundlovens § 79 har borgerne ret til uden forudgående tilladelse at samle sig ubevæbnede... Da det foreslåede maskeringsforbud også gælder for personer, der deltager i sådanne forsamlinger, kan der rejses spørgsmål om, hvorvidt maskeringsforbudet er foreneligt med grundlovens beskyttelse af forsamlingsfriheden.
(...)
- Side 294 -
...jf. Ugeskrift for Retsvæsen 1999, s. 1798, udtalte Højesteret bl.a., at bestemmelsen i grundlovens § 79 ikke hindrer, at der ved lov fastsættes regler, som – uden at være rettet mod en forsamlings meningstilkendegivelser – begrænser forsamlingsfriheden, når dette sker til beskyttelse af andre væsentlige interesser, herunder andres liv og velfærd.«
(...)
...forsamlinger. Det gælder også, selv om der ikke er tale om et egentligt forbud mod forsamlingen. Hertil bemærkes, at maskeringsforbudet ikke hindrer, at ytringer (meninger, holdninger mv.) kan fremføres i en forsamling. Forbudet retter sig således ikke mod indholdet af ytringer. Det sætter alene grænser for måden, hvorpå ytringer lovligt kan udtrykkes.
(...)
...grundlovens § 79 værner, vil forholdet således falde uden for det strafbare område. Er der derimod tale om et omgåelsestilfælde, hvor maskeringen – selv om den for så vidt efter sin udformning mv. kan siges at repræsentere en meningstilkendegivelse – i den konkrete situation reelt anvendes som dække for kriminalitet, vil forholdet være omfattet af forbudet.
(...)
På baggrund af det anførte er det sammenfattende Justitsministeriets opfattelse, at det foreslåede maskeringsforbud, der er begrundet i hensynet til at undgå uroligheder, ikke er i strid med grundlovens § 79 – heller ikke med den ytringsfrihed, der ligger bag beskyttelsen af forsamlingsfriheden.«
- Side 295 -
...behandlingen af lovforslaget i Folketinget, at forslaget ikke rejste spørgsmål i forhold til grundlovens § 79, og bemærkede i øvrigt, at grundlovens § 79 om forsamlingsfrihed ikke indebærer, at den almindelige lovgivning – herunder f.eks. regler i straffelovgivningen – ikke også gælder for deltagere i forsamlinger (FT 2009-10, Retudvalget, L49, S18).
- Side 312 -
»Efter grundlovens § 79 har borgerne ret til uden forudgående tilladelse at forsamle sig ubevæbnede.
(...)
- Side 313 -
Lovforslaget kan på den baggrund ikke antages at være i strid med grundlovens § 79.«
(...)
- Side 314 -
»Grundlovens § 79 lyder således:
(...)
- Side 315 -
På denne baggrund tiltræder Højesteret, at den forbudsordning, som er hjemlet i § 1 i loven om forbud mod ophold i bestemte ejendomme, ikke strider mod grundlovens § 79.
(...)
...beskyttelse af andre væsentlige interesser og må ikke gå videre end, hvad der er nødvendigt for en sådan beskyttelse. Højesteret henviser i den forbindelse både til grundlovens § 79 og art. 11 i EMRK, men dette skal ikke forstås således, at bestemmelsen i grundloven skal fortolkes ud fra EMRK. Denne problemstilling er omtalt nærmere i kapitel 6 ovenfor.