- Side 523 -
til GRL § 79 og § 80 samt de lovregler og den praksis, der har udviklet sig på baggrund af grundlovens forsamlingsbestemmelser.
- Side 609 -
...at fastslå, hvornår en menneskemængde falder ind under forsamlingsbegrebet. Indgreb over for forsamlinger og forsamlingsdeltagere er reguleret i PL §§ 7 og 8. Drejer det sig ikke om en forsamling, må bestemmelserne i PL § 9 om opløb, § 5 om forstyrrelse af orden og sikkerhed eller evt. straffelovens eller ordensbekendtgørelsen bestemmelser anvendes.
- Side 611 -
...må også tages hensyn til, om demonstrationen – efter en foreskrevet ændring – vil kunne gennemføres efter sit formål. Justitsministeriet finder ikke grundlag for at tilsidesætte politimesteren i Køges skøn over, at den anmeldte rute i det foreliggende tilfælde ikke giver politiet mulighed for at sikre en forsvarlig gennemførelse af demonstrationen.«
(...)
- Side 612 -
...uanset om der er krav om entré. En privat forsamling kan ændre karakter til en offentlig ditto, såfremt der ikke føres tilstrækkelig adgangskontrol.286286. Danmarks Riges Grundlov, kommenteret, s. 475. Politiets opgaver og beføjelser i forbindelse private forsamlinger må finde deres hjemmel i PL § 5, andre særlove eller straffelovens bestemmelser.
(...)
- Side 613 -
Retten til at overvære forsamlinger gælder som ved anmeldelsen kun ved offentlige forsamlinger, jf. PL § 7, stk. 2, og GRL § 79, 2. pkt.
(...)
- Side 623 -
...åben himmel, men som er indrammet af mure eller lignende, f.eks. på en gårdsplads, er en forsamling under tag. Politiets adgang til indgreb over for forsamlinger under tag er begrænsede i forhold til under åben himmel, fordi forstyrrelse af den offentlige fred vanskeligere kan tænkes ved et »lukket« mødested. kan forbydes, når der af dem kan befryg-
(...)
- Side 625 -
...politidirektøren burde have henvist til grundloven og/eller nødretsbetragtninger som hjemmel frem for RPL § 108 og politivedtægten, samtat han ikke havde mulighed for at kritisere politidirektørens skøn, da dette ikke åbenbart lå uden for rammerne af GRL § 79, 3. pkt., og/eller nødretsbetragtninger, ligesom han ikke besad den nødvendige politifaglige viden
(...)
- Side 627 -
...de i forbuddet anførte to ejendomme, indebærer ingen krænkelse af forsamlingsfriheden efter GRL § 79, idet forbuddet i øvrigt ikke indskrænker sagsøgerens og andres ret til at samles andre steder.« Endvidere fandt Højesteret, at loven måtte forstås således, at et forbud mod en truet ejendom forudsatte en reel og konkret risiko for et farligt angreb.
(...)
- Side 628 -
...enkeltindivider. Men identificerer forsamlingen sig som sådan med uromagerne, kan der blive tale om at skride ind mod denne. Da det imidlertid her drejer sig om en indgriben mod en grundlovssikret ret til at samle og ytre sig, bør der foreligge et klart underbygget skøn om, at forsamlingen som sådan udgør en tilstrækkelig fare, før der gribes ind.
(...)
- Side 630 -
...sætte sig ud over, hvad der er forbudt for enkeltpersoner. GRL § 79 beskytter som nævnt alene forsamlingernes meningstilkendegivelser (forsamlingsemanationer). Det vil derfor være muligt at ophæve forsamlinger, der forbryder sig mod landets love. Det være sig straffelove, næringslove, epidemilove, lukkelove, bygningsvedtægter eller sundhedsvedtægter.
(...)
Såfremt en større del af forsamlingsdeltagerne er bevæbnede, fremgår det direkte af GRL § 79, at forsamlingen er umiddelbart ulovlig, hvorfor den kan opløses efter GRL § 80, uden at det først er nødvendigt at udstede et forbud. Drejer det sig alene om en mindre del af deltagerne, må der skrides ind individuelt mod disse.
(...)
...ophidselse over at blive afbrudt af tilråb fra salen kaster sig over den formastelige for at udøve vold. Politiet må også kunne gribe ind, såfremt deltagernes liv og helbred er i overhængende fare, fordi ejendommens tag er ved at bryde sammen. Tillige kan politiet gribe ind, såfremt forsamlingen er bevæbnet eller overgår til at blive til et opløb.
(...)
- Side 633 -
I U 1997.615 VLD ansås dog en kortvarig blokade bestående af 10-15 mennesker som strafbar efter politivedtægten. Der blev dog ikke procederet på GRL § 79.
- Side 640 -
...Glostrup, hvor demonstranterne anbragte sig siddende i rækker på kørebanen, således at lastbilerne hindredes i at køre til og fra virksomheden, blev der rejst tiltale for overtrædelse af PVT § 3, og de bøder, der blev idømt, blev stadfæstet af Højesteret. Der blev ikke givet de tiltalte medhold i, at sådanne blokader var en hævdvunden ret i en arbejdskamp.
(...)
...PVT § 3, stk. 1, som anført i tiltalen. Det tiltrædes endvidere, at GRL § 79 ikke er til hinder for udfærdigelse af straffebestemmelser, der forbyder den nævnte handlemåde, selv om de tiltalte måtte anses som deltagere i en forsamling, ligesom anvendelse af sådanne bestemmelser ikke er betinget af, at politiet har opløst forsamlingen efter GRL § 80.«