Bemærk, at § 47c blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 47c, om det har en betydning.
- Side 465 -
Stk. 4. Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om, at stk. 2 ikke finder anvendelse på en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade, der er omfattet af § 47 c i lov om beskyttelse af havmiljøet.
- Side 468 -
...Det understreges, at havmiljølovens § 47 c derimod ikke finder anvendelse for forureningsskader, der er direkte omfattet af sølovens kapitel 10 efter § 191 (forureningsskader fra tankskibe). For så vidt angår disse har sølovens kapitel 10 forrang for miljøskadereglerne, jf. de specielle bemærkninger til § 14 i lovforslag nr. 118 af 12. marts 2008.
(...)
...miljøskadelovens § 8, stk. 1, nr. 2. Ved »overhængende fare« menes en »tilstrækkelig sandsynlighed for, at en miljøskade vil indtræde i nær fremtid«, jf. miljøskadelovens § 11. Disse betingelser betyder, at det alene er de meget alvorlige forureningsskader, der underlægges havmiljølovens § 47 c, og så vidt vides, er der endnu ikke set eksempler herpå i Danmark.