Bemærk, at § 47d blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 47d, om det har en betydning.
- Side 293 -
...derimod et lempet ubetinget ansvar, da driftsherren under visse omstændigheder ikke vil være ansvarlig for miljøskaden. Ligesom direktivets artikel 8(3) opstiller havmiljølovens § 47 d, stk. 1, nr. 1-3, en refusionsbestemmelse, der får anvendelse, hvis én af de tre undtagelser kan påberåbes. Særligt er § 47 d, stk. 1, nr. 1, interessant i den sammenhæng:
(...)
...attraktivt at rette kravet mod myndighederne, hvor sikkerheden for kravet må formodes at være større. I det tilfælde hvor kravet bliver rettet mod myndighederne, bliver det følgende spørgsmål om og i givet fald, på hvilket grundlag de kan kræve sig holdt skadesløs og overvælte omkostningerne på tredjemand – og om bjærgeren kan betragtes som tredjemand.
(...)
- Side 295 -
...1, er identisk med havmiljølovens § 47 d, stk. 1, nr. 1, og ligeledes er en gennemførsel af miljøansvarsdirektivets artikel 8(3), konkluderer Pagh678678 Pagh: Jordforureningsloven, s. 430. tilsvarende, at »tredjemand« skal henregnes til hærværksmænd, men ikke ansatte og selvstændige virkende tredjemænd, der handler efter driftsherrens instruktion.