Bemærk, at § 1 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 1, om det har en betydning.
- Side 332 -
...samarbejde. National Enhed for Særlig Kriminalitet kan beslutte, at andre myndigheder end dem, der er nævnt i 1. pkt., og virksomheder og personer omfattet af § 1 i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme kan deltage i et operativt samarbejde, jf. stk. 1. Advokater, jf. § 1, stk. 1, nr. 14, i lov om forebyggende
- Side 334 -
...samarbejde har betydning for opgaven med at forebygge eller bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering eller andre kriminalitetsområder fastsat i medfør af stk. 8. Af hensyn til grundlæggende principper om fortrolighedsforholdet mellem advokat og klient samt klienternes retssikkerhed kan advokater dog ikke deltage i et operativt samarbejde, jf. 3. pkt.
- Side 335 -
...uanset § 117, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed, § 30, stk. 1, i lov om revisorer og revisionsvirksomheder og §§ 124 og 125 i lov om betalinger på den betingelse, at oplysningerne kan kan have betydning for opgaven med at forebygge eller bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering eller andre kriminalitetsområder fastsat i medfør af stk. 8.
...operativt samarbejde. For så vidt angår deltagere fra myndigheder følger det såleds af forarbejderne til stk. 5, at bestemmelsen er en videreførelse af hvidvasklovens § 74 a, og at der således ikke er tilsigtet ændringer i forhold til den tavshedspligt, som myndighederne hidtil har været underlagt i regi af møderne i Det Operative Myndighedsforum.
(...)
...indebærer navnlig, at de udvalgte virksomheder og personer ikke bilateralt må dele oplysninger mellem sig uden for egentlige møder i et operativt samarbejde. Det indebærer endvidere, at virksomheden og personen som udgangspunkt ikke kan dele oplysninger inden for virksomhedens eller personens egen organisation eller koncern, jf. dog stk. 7, 3. pkt.