Indsamlingsnævnet kan efter ansøgning meddele tilladelse for 3 år ad gangen til at foretage indsamlinger, hvis ansøgeren er en organisation, der er godkendt efter ligningsloven som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, og organisationen har eksisteret i mindst 3 år.
Stk. 2 Ansøgningen skal indeholde
-
1) oplysninger om navn og adresse på organisationen, herunder hvem der kan tegne organisationen,
-
2) oplysninger om, på hvilken måde organisationen foretager indsamlinger,
-
3) oplysninger om, til hvilke formål indsamlede midler anvendes,
-
4) organisationens vedtægter og
-
5) organisationens seneste årsregnskab.
Stk. 3 Indsamlingsnævnet foretager i forbindelse med ansøgningen en kontrol af de oplyste formål, jf. § 10.
Stk. 4 Organisationen skal meddele Indsamlingsnævnet, hvis organisationens godkendelse nævnt i stk. 1 bortfalder, eller hvis forholdene omfattet af stk. 2, nr. 1-4, ændres.
Stk. 5 Organisationen skal indsende årsregnskab til Indsamlingsnævnet. Årsregnskabet skal indeholde oplysninger om, hvilke indsamlinger organisationen har foretaget, herunder indsamlingsresultatet for de enkelte indsamlinger.
Stk. 6 Organisationen skal på en for offentligheden let tilgængelig måde oplyse, hvilke indsamlinger der er iværksat.