Indsatsplanbekendtgørelsen

Denne konsoliderede version af indsatsplanbekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse om indsatsplaner

Bekendtgørelse nr. 1106 af 22. oktober 2024

I medfør af § 8, § 9 a, og § 16, stk. 1, 3 og 4, i lov om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 602 af 10. maj 2022, som ændret ved lov nr. 412 af 23. april 2024, og § 26 a, stk. 2, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024 fastsættes:

Der er ingen senere ændringer til denne bekendtgørelse.

  • Ændringsbekendtgørelsen er implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
  • Ændringsbekendtgørelsen er delvist implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
  • Ændringsbekendtgørelsen er endnu ikke implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
§ 1

Kommunalbestyrelsen er ansvarlig for indsatsplanlægningen efter reglerne i §§ 13-13 c i lov om vandforsyning m.v. og reglerne i denne bekendtgørelse.

§ 2

En indsatsplan skal mindst indeholde

  • 1) et resumé af den kortlægning, der lægges til grund for indsatsplanen,

  • 2) en angivelse af de områder, hvor en indsats skal gennemføres,

  • 3) en angivelse af de foranstaltninger, der skal gennemføres, samt retningslinjer for de tilladelser og andre afgørelser, der kan meddeles, og som har betydning for beskyttelsen af vandressourcen,

  • 4) en angivelse af i hvilket omfang, der skal gennemføres overvågning, og hvem der skal gennemføre overvågningen, og

  • 5) en detaljeret opgørelse over behovet for beskyttelse for alle relevante forureningskilder.

Stk. 2 Indsatsplanen skal herudover indeholde en tidsplan for gennemførelse af både den samlede indsatsplan og de enkelte foranstaltninger og indsatser samt en angivelse af, om tidligere vedtaget indsatsplaner ophæves, og i givet fald hvilke.

§ 3

Senest et år efter at miljøministeren har udpeget indsatsområdet, udarbejder kommunalbestyrelsen under inddragelse af alle de direkte berørte parter et udkast til beskrivelse af de foranstaltninger rettet mod den enkelte ejer, der foreslås gennemført for at afhjælpe og forebygge forurening af vandressourcen. Udkast til beskrivelse af foranstaltninger rettet mod den enkelte ejer kan indgå i forslag til indsatsplan.

Offentliggørelse m.v. af indsatsplaner
§ 4

Inden høring og offentliggørelse skal kommunalbestyrelsen forelægge forslag til indsatsplan for koordinationsforummet, jf. § 12 i lov om vandforsyning m.v., til drøftelse.

§ 5

Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre forslag til indsatsplan og samtidig høre

  • 1) ejere og lejere af de ejendomme, der er omfattet af retningslinjer eller foranstaltninger i forslaget til indsatsplan,

  • 2) ejere og lejere af ejendomme, der ikke er omfattet af retningslinjer eller foranstaltninger i forslaget til indsatsplan, hvis forslaget efter kommunalbestyrelsens skøn har betydning for dem,

  • 3) berørte kommunalbestyrelser og regionsråd,

  • 4) koordinationsforummet, og

  • 5) berørte almene vandforsyninger og vandsamarbejder, hvori indgår en eller flere berørte almene vandforsyninger.

Stk. 2 Offentliggørelse i henhold til stk. 1, kan ske udelukkende på kommunens hjemmeside.

Stk. 3 Kommunalbestyrelsen skal fastsætte en frist på mindst 12 uger for fremsættelse af indsigelser m.v. mod forslag til indsatsplan.

§ 6

Inden vedtagelse skal kommunalbestyrelsen forelægge det reviderede forslag til indsatsplan for koordinationsforummet til orientering.

Stk. 2 Efter vedtagelsen af indsatsplanen underretter kommunalbestyrelsen de berørte parter i overensstemmelse med § 13 b i lov om vandforsyning m.v.

Stk. 3 Kommunalbestyrelsen vedtager forslag til indsatsplan senest to år efter miljøministeren har udpeget indsatsområdet. Miljøstyrelsen kan i helt særlige tilfælde træffe afgørelse om forlængelse af fristen i 1. pkt. for en kommunalbestyrelses vedtagelse af indsatsplanen.

Stk. 4 Kommunalbestyrelsen kan efter bestemmelserne i §§ 1-5 ændre eller ophæve allerede vedtagne indsatsplaner.

Pålæg
§ 7

Pålæg efter miljøbeskyttelseslovens § 26 a om rådighedsindskrænkninger eller andre foranstaltninger, som er nødvendige for at sikre nuværende eller fremtidige drikkevandsinteresser mod forurening med nitrat eller pesticider, kan kun pålægges den enkelte ejer, når foranstaltningen er nødvendig for at opfylde målet med en indsatsplan, der opfylder kravene i denne bekendtgørelse.

Stk. 2 Kommunalbestyrelsens afgørelse om rådighedsindskrænkninger efter miljøbeskyttelseslovens § 26 a, skal ske ud fra en samlet vurdering af de hydrogeologiske forhold samt arealanvendelsen, herunder f.eks.

  • 1) data fra vandanalyser, f.eks. fra den lovpligtige boringskontrol,

  • 2) forekomst af miljøfremmede stoffer i grundvandet,

  • 3) stigende tendenser af nitrat, pesticider eller øvrige relevante stoffer, eller

  • 4) andre relevante forhold.

Indsendelses og indberetningspligt m.v.
§ 8

Kommunalbestyrelsen skal indsende indsatsplaner som pdf-fil til Miljøstyrelsen senest to måneder efter, at indsatsplanen er vedtaget eller ændret.

§ 9

Kommunalbestyrelsen skal på baggrund af de vedtagne indsatsplaner til Miljøstyrelsen indberette oplysninger om

  • 1) de geografiske områder, som er omfattet af indsatsplanen,

  • 2) planlagte pesticidforbud eller kvælstofforbud og de geografiske områder, som planlægges omfattet af forbuddene,

  • 3) aftaler, som er indgået, om pesticidforbud eller kvælstofforbud, jf. § 13 d i lov om vandforsyning m.v., og de geografiske områder, som er omfattet af forbuddene, og

  • 4) påbud eller forbud, der er meddelt efter miljøbeskyttelseslovens § 26 a, om pesticidforbud eller kvælstofforbud, eller andre arealrestriktioner meddelt efter miljøbeskyttelseslovens § 24 og det geografiske område, som er omfattet af forbuddet, påbuddet eller arealrestriktionen.

§ 10

Indberetning af oplysninger efter § 9, nr. 1 og 2, skal foretages digitalt til Miljøstyrelsen via Danmarks Arealinformation senest to måneder efter, at en indsatsplan er vedtaget eller ændret, jf. dog § 13, stk. 2.

Stk. 2 Indberetning af oplysninger efter § 9, nr. 3 og 4, skal foretages digitalt til Miljøstyrelsen via Danmarks Arealinformation senest to måneder efter, at aftalen er indgået, eller kommunalbestyrelsen har udstedt påbud eller forbud, jf. dog § 13, stk. 2.

Stk. 3 Kommunalbestyrelsen skal i den digitale indberetning indsætte et link til indsatsplanen.

Underretning
§ 11

Kommunalbestyrelsen skal underrette Landbrugsstyrelsen om aftaler, jf. § 13 d i lov om vandforsyning m.v., som kommunalbestyrelsen eller en almen vandforsyning har indgået for at gennemføre en indsatsplan vedtaget efter §§ 13 eller 13 a i lov om vandforsyning m.v.

Ikrafttræden m.v.
§ 12

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. november 2024.

Stk. 2 Bekendtgørelse nr. 912 af den 27. juni 2016 om indsatsplaner ophæves.

Overgangsbestemmelser m.v.
§ 13

Indsatsområder, som er udpeget af miljøministeren efter 1. november 2024, behandles efter reglerne i denne bekendtgørelse.

Stk. 2 Oplysninger, jf. § 9, på baggrund af indsatsplaner, vedtaget senest den 30. november 2024, skal indberettes digitalt til Miljøstyrelsen via Danmarks Arealinformation, tidligst den 18. november 2024 og senest den 1. februar 2025.

Stk. 3 Gældende indsatsplaner, jf. § 13 b, stk. 6, 2. pkt., i lov om vandforsyning m.v. og § 4, stk. 4, i lov nr. 412 af den 23. april 2024 om ændring af lov om vandforsyning m.v., byggeloven og lov om produkter og markedsovervågning, der er vedtaget eller ændret senest den 31. oktober 2024, skal indsendes til Miljøstyrelsen som pdf-fil senest den 31. december 2024.

Stk. 4 Oplysninger, jf. § 9, på baggrund af gældende indsatsplaner, vedtaget eller ændret senest den 31. oktober 2024, skal indberettes digitalt til Miljøstyrelsen via Danmarks Arealinformation, tidligst den 18. november 2024 og senest den 1. februar 2025.