- Side 60 -
Kategorier af retssubjekter: Integrationslovens § 2
(...)
...familiemedlemmer. Kapitel 4 om selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram gælder kun for flygtninge og familiesammenførte udlændinge, mens kapitel 4a om introduktionsforløb kun gælder for indvandrere. Dette indebærer også, at der gælder forskellige rettigheder og pligter for hver kategori af retssubjekter, og følgelig at forskellige for-
- Side 63 -
...udlændingeloven.1111. Ændret ved lov nr. 1543 af 21.12.2010 (n. 4). De to lovgrundlag følger dermed de nøjagtig samme definitioner, hvorefter der specificeres for hver flygtning, hvilket opholdsgrundlag deres opholdstilladelse baseres på. Efter integrationslovens § 2 stk. 2, er flygtninge med følgende opholdsgrundlag derfor omfattet af integrationsloven:
- Side 64 -
...»indvandrere«. I dag er denne kategori udtryk for udlændinge, som har en opholdstilladelse i kraft af deres beskæftigelse i landet. Se Vedsted-Hansen (2000), ibid. (n. 12), s. 634. Der kan i udlændingeloven være forskellige lovgrundlag for familiesammenføring, og disse medtages i ordlyden af integrationslovens § 2, stk. 3 og 4. I medfør af disse bestemmelser er
(...)
- Side 65 -
Bestemmelsen i integrationslovens § 2, stk. 3, henviser også direkte til flygtningedefinitionen i integrationslovens § 2, stk. 2. Familiesammenførte udlændinge til en flygtning kan have fået opholdstilladelse i kraft af deres status som:
(...)
- Side 66 -
...danske statsborgere og fastboende udlændinge, der har haft tidsubegrænset opholdstilladelse i mere end 3 år. Opdeling af målgrupperne i integrationslovens § 2, stk. 3 og stk. 4, har den vigtige følge, at familiesammenførte til flygtninge får andre (obligatoriske) tilbud end familiesammenførte til andre indvandrere. Som det fremgår af lovforarbejderne:
...beskæftigelse. Som nævnt ovenfor har lovgiveren udvidet personkredsen således, at integrationslovens § 2, stk. 4, nu definerer lovens anvendelsesområde til at omfatte praktisk talt alle udlændinge, som har en opholdstilladelse i Danmark, og som i større eller mindre omfang kan være retssubjekt for integrationsfremmende foranstaltninger i lovens forstand.
(...)
- Side 67 -
...vedrører økonomiske ydelser, og de tilsvarende forpligtelser, som disse skaber for modtagere i form af rådighed på arbejdsmarked og program til integration, finder ikke anvendelse på indvandrere. De er dermed ikke forpligtet i samme grad til integration, som de andre kategorier af retssubjekter, der modtager økonomisk støtte fra offentlige myndigheder.
(...)
De indvandrere, som er omfattet af integrationsloven, er oplistet i integrationslovens § 2, stk. 6, og inkluderer:
- Side 69 -
...medfør af udlændingelovens § 9 c, stk. 5). Denne kategori omfatter udlændinge, hvis opholdstilladelses længde er knyttet til efterforskning eller retsforfølgning. Som følge af deres midlertidige ophold i landet er det forudsat i loven, at de ikke skal integreres i det danske samfund.1818. Den udtrykkelige undtagelse fra loven blev indsat ved L 2019 174.
(...)
- Side 70 -
...udlænding eller indvandrer. I forlængelse heraf skal Udlændingestyrelsen vurdere, om den pågældende skal tilbydes et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram efter reglerne i kapitel 2 eller et introduktionsforløb efter kapitel 4 a. Disse afgørelser er endelige og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. integrationslovens § 53, stk. 1.
(...)
...som familiesammenført. I disse sager åbner integrationslovens § 2, stk. 7, 2. pkt., op for, at udlændinge med en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c kan være omfattet af reglerne om boligplacering (reserveret som udgangspunkt alene til flygtninge), for eksempel i de sager, hvor udlændingen er skilt fra de herboende børns anden forælder.