- Side 201 -
...var kommunalbestyrelsen forpligtet til at etablere et sådant, hvis flere end 50 borgere anmodede om dets etablering, men denne mulighed blev senere ophævet. Det er således frivilligt for kommunalbestyrelse at vælge at etablere et integrationsråd, hvis det skønnes, at der findes et behov og et ønske om et rådgivningsorgan for integrationsanliggender.
(...)
...linje med den nye formulering for Det Nationale Integrationsråds virke.5353. Jf. bemærkninger til lovforslaget L 82 (supra n. 50), pkt. 2.9.3. Samtidig bortfald kravet om offentliggørelse af integrationsrådenes udtalelser, men kommunalbestyrelser kan fortsat beslutte, at de kan offentliggøres.5454. Tidligere krav i integrationslovens § 42, stk. 2.
(...)
- Side 202 -
og integrationsministeren, og det er også kommunalbestyrelsen, som fungerer som sekretariat for integrationsrådet.5555. Integrationslovens § 42, stk. 5 og stk. 6.
(...)
...lovformulering er at tildele kommunalbestyrelser en fleksibilitet i forhold til, om der skal oprettes et integrationsråd, og i så fald hvor mange medlemmer det skal bestå af, og hvilke kvalifikationer, egenskaber, erfaringer m.v. medlemmerne skal besidde, afhængigt af de lokale behov.6060. Jf. bemærkninger til lovforslaget L 82 (supra n. 50), pkt. 2.9.3.
(...)
- Side 203 -
...funktionen af integrationsråd afspejler lovens formål om at have et konsultationsorgan i de kommuner, hvor de lokale forhold gør det hensigtsmæssigt, dog med den begrænsede kompetence, at integrationsrådene »kan« afgive vejledende og derfor ikke bindende udtalelser til kommunalbestyrelsen om integrationsanliggender.6161. Integrationslovens § 42, stk. 1.