- Side 214 -
...skal endvidere være opmærksom på, at de retlige standarder i markedsføringslovens § 3 og domænelovens § 25, stk. 1, ikke er sanktioneret med straf i modsætning til de kendetegnsretlige regler i varemærkelovens § 4 og markedsføringslovens § 22, så i visse henseender giver reglerne om forretningskendetegn mulighed for en mere effektiv retshåndhævelse.
- Side 216 -
...2005-lovforslaget, at det ikke har været hensigten at opnå ændringer i den materielle retsstilling, således som denne havde udviklet sig i den tidligere praksis på baggrund af markedsføringslovens § 3. Dvs. at praksis tidligere end 2005 vedrørende markedsføringslovens § 3 kan lægges til grund ved fastlæggelse af god domænenavnsskik i medfør af domæneloven.
- Side 222 -
...at overdrage domænenavnet eller brugsretten til det til en anden mod betaling. Ofte kan det være vanskeligt at fastslå, hvad formålet med registreringen af et domænenavn er – især hvis der ikke er en hjemmeside med reelt indhold på domænenavnet. Hvis der imidlertid ikke kan fastslås et formål om videresalg eller udlejning, finder § 25, stk. 2, ikke
(...)
- Side 223 -
...beskrivende domænenavn (f.eks. »restaurant.dk«), opnår en gevinst ved videresalg eller udlejning af navnet på grund af denne tilfældighed. I bemærkningerne hedder det, at bestemmelsen får et snævert anvendelsesområde og alene finder anvendelse i tilfælde af, at registreringen er sket for at sælge eller udleje domænenavnet. Yderligere anføres det, at:
- Side 225 -
...domænenavnsskik.384384. F.eks. 2018-0756 (lrh.dk). Se endvidere Jens Schovsbo, Domænenavne og brug af andens varemærke, Juristen 2007.199, s. 201, Martin Dahl Pedersen & Daniel Herman Røjtburg, Domæneloven – Virker den?, Erhvervsjuridisk Tidsskrift 2009.88, s. 92, og Jakob Plesner Mathiasen & Mikkel Gudsøe, God domænenavnsskik, NIR 2006.148, s. 153 f.
- Side 226 -
...domænelovens § 25, stk. 1. En registrant af et domænenavn skal have en legitim interesse i navnet, ellers kan det blive overført til en person med en bedre ret. For at en sådan interesse er til stede, kræves det typisk, at domænenavnet bruges, eller at der er planer om at bruge domænenavnet på en måde, som refererer til navnets generiske betydning.
- Side 227 -
Registrering af domænenavne, som indeholder andres kendetegn, med henblik på at videresælge dem til overpris er ikke tilladt, og det gælder så vidt vides i alle lande.390390. Se f.eks. domænelovens § 25, stk. 2, og forordning (EF) Nr. 874/2004, art. 21, stk. 3, litra a. Tidligere var der nogen tvivl om, hvilke regler der fandt anvendelse i sådanne tilfælde.
(...)
...klart og indarbejdet princip. Mindre klart er det, hvor meget der skal til, for at et domænenavn anses for registreret med det formål at videresælge det til overpris. Sagsforholdet i UfR 2001.697 Ø (Beologic) ligger på et tidligere tidspunkt end datoen for domænelovens ikrafttrædelse, og i dag ville forholdet skulle afgøres efter domænelovens § 25.
(...)
...afsvække formodningen om, at registreringen er sket med det formål at tilbyde domænenavnet til varemærkeindehaveren for en overpris, se klagenævnets afgørelse i sag nr. 2000-014 (group4.dk). Hvis et registranten, der giver en anden et købstilbud, ikke har en legitim interesse i domænenavnet, vil forholdet uden videre være i strid med domænelovens § 25.
(...)
- Side 228 -
...stk. 1 eller § 25, stk. 2, men ellers må retsstillingen antages at være uændret. I en række konflikter vil der være tvivl om, hvorvidt forholdet skal anses for navnepirateri. Klagenævnet har således i flere sager fastslået, at registrantens tilbud om at sælge navnet til overpris ikke i sig selv er i strid med god domænenavnsskik. Det vil det såle-
- Side 238 -
...2007-1338 (simonsen.dk), nr. 2008-1359 (larsen.dk) og 2008-1406 (petersen.dk). Derimod er det ifølge klagenævnet i strid med navnelovens § 27, når en virksomhed registrerer et domænenavn, der indeholder et beskyttet efternavn, som den ikke har rettigheder til, med henblik på at udbyde personlige e-mailadresser.425425. Sag nr. 2007-1136 (trier.dk).