- Side 227 -
...forureningsundersøgelser og jordforureningslovens §§ 40, 41 og 48 om undersøgelse og oprydning af forureninger. Som andre vigtige hjemler til konstitutive påbud kan nævnes planlovens § 14 om forbud mod ændringer, der kan hindres ved lokalplan, og naturbeskyttelseslovens §§ 19 e og 19 f om påbud for at hindre aktiviteter, der kan skade de såkaldte Natura 2000-områder.
- Side 230 -
Efter der med jordforureningslovens §§ 40, 41 og 48 er indført et ubetinget offentligretligt forureneransvar, har den ovennævnte retspraksis kun begræn-
- Side 235 -
...Ellen Margrethe Basse: Juristen 1991.354 og Peter Pagh: Miljøansvar, 1998, s. 366. Ved undersøgelsespåbud efter jordforureningslovens § 40 valgte lovgiver at indføre en automatisk regres for påbudsadressaten, hvis undersøgelsen viser, at der ikke er forurening, eller at den ikke er forårsaget af påbudsadressaten, jf. jordforureningslovens § 76, stk. 4.
- Side 236 -
...påbyde forureningsundersøgelser efter miljøbeskyttelseslovens § 72 og jordforureningslovens § 40, da denne hjemmel ikke varetager en tredjemands interesse, men alene kan tjene til at afløfte miljømyndighedens udgifter til sagens tilstrækkelige oplysning.484484. Se uddybende Peter Pagh: Jordforureningsloven med kommentarer, 2. udg., 2011, s. 503 ff.