- Side 173 -
Det følger af SL § 4, at det er den skattepligtiges samlede årsindtægter, der skal opgøres. Det forudsætter fastlæggelsen af et indkomstår. Bestemmelserne herom findes i KSL § 22 og SEL § 10. I henhold til KSL § 22, stk. 1, opgøres den skattepligtige indkomst for fysiske personer på grundlag af ind-
- Side 174 -
Uanset at personer som udgangspunkt skal anvende kalenderåret som indkomstår, giver KSL § 22 mulighed for, at selvstændigt erhvervsdrivende kan anvende et andet indkomstår end kalenderåret (såkaldt forskudt indkomstår). Et indkomstår, der afviger fra kalenderåret, skal begynde den første i en måned.
(...)
...fremadforskudt, dvs. indkomstperioden begynder efter starten på det kalenderår, indkomstperioden træder i stedet for. Som fremadforskudt indkomstår kan personer kun anvende indkomståret 1. februar-31. januar, da det i KSL § 22 er bestemt, at et fremadforskudt indkomstår senest kan begynde den 1. februar i det kalenderår, som det træder i stedet for.
(...)
- Side 175 -
dende for den skattepligtige, såsom hensyn til sæson, brancheændring, personaleferie eller nye forretningsforbindelser, jf. KSL § 22, stk. 2. Efter KSL § 22, stk. 3, kan Skatteforvaltningen give tilladelse til omlægning af et tidligere benyttet indkomstår begrundet i andre forhold.
(...)
Skatteministeriet har udtalt, at en omlægning af regnskabsår i medfør af KSL § 22 skal være begrundet i hensynet til virksomhedens drift. Bestemmelsen giver derfor efter ministeriets opfattelse ikke mulighed for omlægning af regnskabsår, hvor formålet alene eller primært er, at skattekrav omfattes af en akkord, jf. SKM2008.438.DEP.