- Side 1395 -
...kvalificeret vurdering af, om betingelserne for nulstilling var opfyldt. Forældelsesfristen var derfor suspenderet indtil dette tidspunkt, jf. forældelseslovens § 3, stk. 2. Højesteret fandt herefter, at der ikke var indtrådt forældelse, da Skattestyrelsen 18. maj 2020 traf afgørelse om nulstilling. På den baggrund stadfæstede Højesteret dommen. (Dissens)
(...)
- Side 1399 -
...havde udvist forsømmelighed ved den manglende indeholdelse, jf. kildeskattelovens § 69. Appellanten var derfor ansvarlig for den ikke-indeholdte A-skat. Appellanten gjorde for landsretten gældende, at selskabet ikke hæftede for momstilsvaret i henhold til den dagældende momslovs § 15, stk. 2, nr. 6, da der var tale om ydelser vedrørende fast ejendom,
(...)
- Side 1404 -
...endvidere ansvarlig for betaling af den ikke-indeholdte kildeskat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1. Skatteministeriet havde subsidiært gjort gældende, at sagsøgerens moderselskab ikke var udbyttets retmæssige ejer (»beneficial owner«), men derimod blot et gennemstrømningsselskab, og at sagsøgeren også af den grund ikke var fritaget for indehol-
(...)
- Side 1407 -
...moderselskaberne ikke kunne anses for retmæssige ejere af renterne i direktivets og overenskomsternes forstand. Datterselskabernes indsigelse om, at der skulle være tale om en praksisskærpelse, blev afvist. Datterselskaberne var ansvarlige for den manglende indeholdelse af renteskat i medfør af kildeskattelovens § 69, stk. 1. Datterselskabet i sag BS-
(...)
- Side 1408 -
...arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Landsretten tiltrådte desuden, af de grunde som byretten havde anført, at appellanten ikke havde godtgjort, at han ikke havde udvist forsømmelighed ved iagttagelsen af bestemmelserne i kildeskatteloven, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1. Endelig tiltrådte landsretten, af de grunde som byretten havde anført, at appel-
(...)
- Side 1410 -
...var fritaget for dansk kildeskat efter moder-/datterselskabsdirektivet og af den grund ikke var skattepligtigt efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c. Skatteministeriet indbragte sagen for domstolene, hvor sagen var udsat på først EU-Domstolens dom i de forenede sager i C-116/16 og C-117/16 og derefter Højesterets afgørelse af sagerne af-
(...)
- Side 1411 -
...selskab på Y2-land, der havde modtaget renterne via de Y1-landske gennemstrømningsselskaber, også var en gennemstrømningsenhed, og at renternes retmæssige ejer derfor var den omhandlede koncerns ultimative moderselskab i Y3-land. Det danske selskab var ansvarligt for den manglende indeholdelse af renteskat i medfør af kildeskattelovens § 69, stk. 1.
(...)
- Side 1427 -
...var forpligtet til at indeholde A-skat og AM-bidrag af, men som sagsøgeren havde undladt at angive til skattemyndighederne. Retten fandt, at sagsøgeren var ansvarlig for betaling af denne manglende indeholdte A-skat og AM-bidrag, og at skattemyndighederne havde været berettiget til at opgøre den manglende indeholdte A-skat og AM-bidrag skønsmæssigt.
(...)
- Side 1429 -
...Skattestyrelsen havde slettet lønindberetningen og den heri indeholdte A-skat og AM-bidrag. Da politiets beslaglæggelse af de 171.769 kr. alene var midlertidig og ikke var fulgt op af endelig dom om konfiskation, var det endvidere berettiget, at Skattestyrelsen havde nægtet fradrag for beløbet. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.
- Side 1430 -
...koncernselskaber, jf. selskabsskattelovens § 31 C, hæfter solidarisk sammen med selskabet for kildeskatter, som selskabet over for det offentlige er forpligtiget til at indeholde efter reglerne i kildeskattelovens § 69, stk. 1 eller 2. Hæftelsen omfatter udbytteskat m.v., royaltyskat og renteskat, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, d, g og h.
- Side 1434 -
...om indbetaling af den A-skat og det arbejdsmarkedsbidrag, som skulle have været indeholdt, mod den ansatte efter kildeskattelovens § 68 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 15, stk. 1.– SKAT rejser ikke krav om indbetaling af de beløb, som skulle være indeholdt, men i stedet tages forholdet op i forbindelsen med den ansattes skatteansættelse og arbejds-