Bemærk, at § 76 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 76, om det har en betydning.
- Side 268 -
...endvidere få den virkning, at ydelsen anses for mangelfuld, jf. købelovens § 76, stk. 1, nr. 3 (eller princippet i bestemmelsen), og L 39 s. 20 og 50. Forbrugeren kan herefter udøve mangelsbeføjelser over for den erhvervsdrivende sælger i overensstemmelse med almindelige obligationsretlige (herunder køberetlige) regler, jf. nærmere afsnit 1.1 til § 8.
- Side 287 -
...regler om sælgerens loyale oplysningspligt, som bl.a. kommer til udtryk i købelovens § 76, stk. 1, nr. 3, samt markedsføringslovens regler om bl.a. oplysningspligten vedrørende ydelsens egenskaber og prisoplysninger, jf. bl.a. markedsføringslovens § 6, stk. 2, og 14, jf. nærmere bemærkningerne til de enkelte oplysningskrav i § 8, stk. 1, nr. 1-22.
- Side 291 -
...urigtige oplysninger, f.eks. fordi en vare ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, erhverver forbrugeren misligholdelsesbeføjelser. Principperne i købelovens § 75 a og § 76, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, er tillige anvendelige, selv om den indgåede aftale ikke har karakter af en købeaftale, men f.eks. vedrører en ikke-finansiel tjenesteydelse.
(...)
Det fremgår af købelovens § 76, stk. 2, at forbrugeren ikke kan påberåbe sig en urigtig eller vildledende oplysning, som er rettet på en tydelig og effektiv måde senest ved indgåelse af aftalen, jf. Betænkning nr. 845/1978 s. 27 f. og 73.
(...)
...den pågældende hjemmeside, når forbrugerens ordre/bestilling er kommet frem til den erhvervsdrivende. En eventuel berigtigelse af hjemmesidens oplysninger om ydelsen, som sker efter dette tidspunkt, afskærer dermed ikke forbrugeren fra at påberåbe sig de afgivne oplysninger som led i mangelsbedømmelsen, jf. købelovens § 76, stk. 2, modsætningsvis.
- Side 314 -
...almindelige køberetlige regler, herunder købelovens § 76 om mangelsbedømmelsen i forbrugerkøb, jf. Betænkning nr. 1540/2013 s. 173 og L 39 s. 63. Se også om oplysning om garantier, herunder om »handelsmæssige garantier« og om forskellen mellem »lovbestemte« og »handelsmæssige« garantier, nedenfor i afsnit 1.15 med bemærkninger til § 8, stk. 1, nr. 15.
- Side 317 -
...ikke med forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 15, taget stilling til, om den erhvervsdrivende hæfter i henhold til garantier afgivet af tredjemand, f.eks. en importør, producent eller grossist. Dette spørgsmål afgøres efter almindelige køberetlige regler, herunder købelovens § 76, stk. 1, nr. 2, jf. L 39 s. 138 og Betænkning nr. 1540/2013 s. 174.
(...)
...antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden«, jf. § 76, stk. 1, nr. 1, eller hvis »sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i [§ 76, stk. 1] nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab«, jf. § 76, stk. 1, nr. 2.
(...)
...nr. 2, omfatter – i modsætning til nr. 1 – ikke kun oplysninger, som er rettet til den konkrete køber, men også oplysninger, der er rettet mod en ubestemt kreds af personer (»almenheden«). Bestemmelsen omfatter alle meddelelser, uanset formen hvori de er givet, f.eks. i annoncer, reklamer, brochurer og brugsanvisninger, reklamefilm, på skilte osv.
- Side 324 -
...den pågældende vare eller tjenesteydelses karakter eller egenskaber, er ophævet, jf. om begrundelsen herfor FT 2016-2017, tillæg A, L 40 s. 22 f.). Se også Kim Frost: Kopispærringer i digitale værker, U 2004 B s. 142 ff., navnlig s. 148 f., om tekniske beskyttelsesforanstaltninger i edb-programmer mv., jf. ophavsretslovens kapitel 6 (§§ 75 b ff.).
- Side 326 -
...salgsgenstanden, hvis »sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende«, jf. også ovenfor i afsnit 1.1 om den erhvervsdrivendes pligt til at oplyse om varens eller tjenesteydelsens vigtigste egenskaber, jf. forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 1.
- Side 365 -
...udgøre vildledende markedsføring, hvilket kan sanktioneres inden for rammerne af markedsføringsloven, jf. herom afsnit 1 til § 7. Aftalen kan efter omstændighederne tilsidesættes som ugyldig, hvis den erhvervsdrivende ikke har givet de fornødne oplysninger (eller ligefrem har givet urigtige oplysninger), men ugyldighed indtræder ikke »pr. automatik«.
- Side 427 -
...af aftaler fulgte den erhvervsdrivendes oplysningspligt af generelle regler, f.eks. almindelige kontraktsretlige regler, herunder reglerne om loyal oplysningspligt (jf. (princippet i) købelovens § 76, stk. 1, nr. 3), markedsføringslovens og e-handelslovens regler mv., jf. Betænkning nr. 1540/2013 s. 136 ff. Se også bemærkningerne i afsnit 1 til § 7.