- Side 437 -
...L 188 2002-03, bemærkninger til § 49, stk. 6. Indenrigsministeriet skal dog ikke udtale sig om konkrete sager af hensyn til inhabilitet i funktionen som rekurs- og tilsynsmyndigheder inden for kommunaltilsynet. Sektormyndighederne skal fx udtale, hvorvidt de opfatter et konkret retsspørgsmål som »klart« ulovligt, jf. nedenfor om klarhedskriteriet.
(...)
- Side 438 -
...herved »eksterne« og dermed omfattet af aktindsigt, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 2, og forvaltningslovens § 12, stk. 2 Der kan fastsættes en frist for dette, og oplysningspålægget kan håndhæves med tvangsbøder, jf. kommunestyrelseslovens § 50 b. Ankestyrelsen kan undtagelsesvis kræve, at der afholdes indenretslige forhør ved byretten, når dette er
(...)
- Side 439 -
nødvendigt for at få fuld klarhed over et faktisk grundlag.1919. Jf. kommunestyrelseslovens § 49, stk. 4, jf. retsplejelovens § 1018. Enhver person kan indkaldes til at afgive vidneforklaring, dvs. både kommunalbestyrelsesmedlemmer, ansatte og andre personer.
- Side 440 -
...sektormyndighed kan således skabe en sådan klarhed over et spørgsmål, som kommunaltilsynet ikke selv kan. Tilsynet skal fx ikke afklare tvivlsomme fortolkningsspørgsmål. Tilsynet skal i hovedsagen vejlede og kun tvinge kommunerne, når de utvivlsomt ikke overholder gældende ret. Tilsvarende gælder det, at tilsynet kun kan annullere, når faktum er klart.