- Side 32 -
...hensyn til henvendelser udefra. Omgørelsesmuligheden er ofte blot én blandt flere styringsbeføjelser, således som det er tilfældet i et af de vigtigste konkrete eksempler på omgørelse – kommunestyrelseslovens § 50 a, stk. 1, hvorefter statsforvaltningen kan annullere en kommunalbestyrelses beslutninger, såfremt visse nærmere betingelser er opfyldt.
- Side 65 -
...jf. nedenfor i afsnit b. På enkelte områder skal det almindelige tilsyn dog stadig godkende kommunale beslutninger (f.eks. ansættelse og afskedigelse af den kommunale revision, jf. § 42, stk. 1, og indgåelse og ophævelse af kommunale fællesskaber, jf. § 60), og i disse sammenhænge fungerer tilsynet både som et legalitets- og hensigtsmæssighedstilsyn.
(...)
...kunnet annulleres.140140. Erstatningssagen kan dog frafaldes, såfremt de ansvarlige kommunalbestyrelsesmedlemmer indbetaler et mindre beløb fastsat af tilsynsmyndigheden, jf. kstl. § 50 d, ligesom erstatningsbeløbet i øvrigt kan nedsættes efter reglerne i § 50 c, stk. 3. Endelig kan grovere pligttilsidesættelser straffes med bøde i medfør af § 61.
- Side 67 -
...specialmyndighedernes afgørelse normalt må anses for et klart retsbrud, jf. U 1990.892 H samt kommentaren i U 1991 B.147 (»Skurvognssagen«). I disse tilfælde har tilsynsmyndigheden formentlig ikke blot ret, men også pligt til at anvende de relevante tvangsmidler for at gennemtvinge specialmyndighedernes afgørelser, jf. s. 151 i ovennævnte domskommentar.