- Side 34 -
...henvendelser udefra. Omgørelsesmuligheden er ofte blot én blandt flere styringsbeføjelser, således som det er tilfældet i et af de vigtigste konkrete eksempler på omgørelse – kommunestyrelseslovens § 50 a, stk. 1, hvorefter det kommunale tilsyn (Ankestyrelsen) kan annullere en kommunalbestyrelses beslutninger, såfremt visse nærmere betingelser er opfyldt.
- Side 67 -
...nedenfor i afsnit 3.3.5.2. På enkelte områder skal det almindelige tilsyn dog stadig godkende kommunale beslutninger (f.eks. ansættelse og afskedigelse af den kommunale revision, jf. § 42, stk. 1, og indgåelse og ophævelse af kommunale fællesskaber, jf. § 60), og i disse sammenhænge fungerer tilsynet både som et legalitets- og hensigtsmæssighedstilsyn.
(...)
- Side 68 -
...annulleres.148148. Erstatningssagen kan dog frafaldes, såfremt de ansvarlige kommunalbestyrelsesmedlemmer indbetaler et mindre beløb fastsat af tilsynsmyndigheden, jf. kommunestyrelseslovens § 50 d, ligesom erstatningsbeløbet i øvrigt kan nedsættes efter reglerne i § 50 c, stk. 3. Endelig kan grovere pligttilsidesættelser straffes med bøde i medfør af § 61.
- Side 70 -
...1990.892 H samt kommentaren i U 1991 B.147 (»Skurvognssagen«). I disse tilfælde har tilsynsmyndigheden formentlig ikke blot ret, men også pligt til at anvende de relevante tvangsmidler for at gennemtvinge specialmyndighedens afgørelse, medmindre den måtte være behæftet med åbenbare eller grove mangler (nullitet), jf. s. 151 i ovennævnte domskommentar.