- Side 835 -
...været behandlet af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, at tilsynssagen i øvrigt må anses for så væsentlig for kommunen, at den bør behandles i den samlede kommunalbestyrelse, eller at der i tilsynssagen kan blive tale om anvendelse af sanktioner mod kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller medlemmer heraf, jf. kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d.
- Side 842 -
...reaktionsmuligheder – også kaldet sanktioner, jf. kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d. Det beror på tilsynsmyndighedens vurdering, om tilsynet vil reagere med en vejledende udtalelse eller ved brug af sanktioner. Udøvelsen af sanktioner efter kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d beror således på et skøn, idet der overalt i bestemmelserne er benyttet ordet »kan«.
- Side 856 -
Efter kommunestyrelseslovens § 50 c, stk. 1, kan Ankestyrelsen anlægge erstatningssøgsmål mod kommunalbestyrelsesmedlemmer, som er ansvarlige for, at kommunen er påført et tab. Tilsvarende kan Ankestyrelsen anlægge erstatningssøgsmål mod medlemmer af regionsrådet, jf. regionslovens § 31, jf. kommunestyrelseslovens § 50 c, stk. 1.
(...)
...er ansvarlige for den erstatningspådragende disposition. Efter kommunestyrelseslovens § 50 c, stk. 4, 2. og 3. pkt., kan Ankestyrelsen anlægge erstatningssag mod en borgmester eller udvalgsformand, der har truffet afgørelse på kommunalbestyrelsen henholdsvis udvalgets vegne i medfør af kommunestyrelseslovens § 31, stk. 1, henholdsvis § 22, stk. 2.
(...)
Kommunestyrelseslovens § 50 c, stk. 4, indeholder en udtømmende regulering af, hvilke medlemmer af andre organer som Ankestyrelsen kan anlægge erstatningssag imod. Bestemmelsen er båret af det princip, at et eventuelt erstatningsansvar må rettes imod de ansvarlige medlemmer af det organ, der er ansvarligt for den disposition, som har påført kommunen et tab.
- Side 857 -
Kommunestyrelseslovens § 50 c, stk. 2, indeholder en bestemmelse om, at et medlem ikke kan unddrage sig ansvar ved at undlade at stemme.
(...)
- Side 858 -
...havde fastsat antallet af effektive produktionstimer for lavt. Dette lå til grund for den beregning af fællesskabets omkostninger til løn og maskiner, der atter dannede grundlag for fællesskabets afgivelse af tilbud. I ministeriets vurdering indgik endvidere med betydelig vægt ordlyden af en af tilsynsmyndigheden godkendt interessentskabskontrakt.
(...)
Klarhedskriteriet finder ikke anvendelse i forbindeles med Ankestyrelsens anlæg af erstatningssag i henhold til kommunestyrelseslovens § 50 c, idet der ved domstolenes behandling af sagen vil blive skabt klarhed over, hvorvidt der foreligger et erstatninggrundlag eller ej. Afgørelsen træffes således i sidste ende af domstolene.
Ved afgørelsen af erstatningsspørgsmålet har domstolene efter kommunestyrelseslovens § 50 c, stk. 3, mulighed for at nedsætte erstatningen eller helt la-
- Side 866 -
...der kan påklages til Økonomi- og Indenrigsministeriet. Derimod kan afgørelser om at undlade at anvende de nævnte sanktioner eller rent vejledende udtalelser om lovligheden af en kommunal disposition ikke påklages til ministeriet, der i disse sager alene har de beføjelser, ministeriet er tillagt som tilsynsinstans, jf. herom afsnit 10.1.2 nedenfor.
(...)
...tilsynsrådet havde truffet beslutning om anvendelse af et af de retsmidler, der var omtalt i den daværende kommunestyrelseslovs § 61 (sanktioner) (nu kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d). Trussel om anvendelse af sådanne retsmidler kunne ikke indbringes for Indenrigsministeriet, men ministeriet havde desuagtet adgang til at give sin retsopfattelse til kende.
(...)
Har Ankestyrelsen afvist at genoptage en sag, hvori Ankestyrelsen tidligere har truffet afgørelse om anvendelse af sanktioner efter kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d, vil Ankestyrelsens afslag på genoptagelse – og dermed selve den tidligere trufne afgørelse – kunne påklages til ministeriet.
- Side 871 -
...behandle Ankestyrelsens afgørelse om anvendelse af sanktioner mv., der påklages til ministeriet, se nærmere afsnit 10.1.1 om ministeriet som rekursinstans. Og ministeriet kan efter kommunestyrelseslovens § 52, stk. 3, som tilsynsinstans behandle Ankestyrelsens afgørelse om anvendelse og undladelse af sanktioner mv., se nærmere herom afsnit 10.1.2.
- Side 872 -
...kommunestyrelseslovens § 52, stk. 4, 1. pkt, 2. led. Det vil sige, at hjemvisning både kan ske med henblik på, at Ankestyrelsen afgiver en ny udtalelse om lovligheden af den kommunale eller regionale disposition eller undladelse, eller med henblik på, at Ankestyrelsen træffer fornyet afgørelse om anvendelse eller undladelse af anvendelse af sanktioner.
- Side 874 -
...udtalelse fra ministeriets side om lovligheden af en kommunal disposition eller undladelse, jf. bestemmelsens ord »... i forbindelse hermed...«. Ministeriet har efter bestemmelsen adgang til at træffe afgørelse om såvel lovligheden som hensigtsmæssigheden af anvendelse af sanktioner, uanset at Ankestyrelsen ikke har taget stilling til disse spørgsmål.
- Side 876 -
Ministeren har endvidere adgang til at pålægge Ankestyrelsen at tage en sag op til behandling efter kommunestyrelseslovens §§ 50-50 d, jf. kommunestyrelseslovens § 54.
(...)
- Side 877 -
Ankestyrelsen kan i medfør af kommunestyrelseslovens § 54 pålægges at afgive en vejledende udtalelse om lovligheden af den kommunale eller regionale disposition efter kommunestyrelseslovens § 50 og/eller at træffe afgørelse om anvendelse eller undladelse af sanktioner efter kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d.
...efter kommunestyrelseslovens § 50 d. Dette gælder dog ikke, hvis det pågældende medlem ikke mener at have pådraget sig et erstatningsansvar og derfor undlader at betale boden, og tilsynsmyndigheden herefter anlægger erstatningssag efter kommunestyrelseslovens § 50 c. Også en klage over, at tilsynsmyndigheden har anlagt erstatningssag ved domstolene,
- Side 879 -
Hvis den kommunale tilsynsmyndighed har besluttet ikke at iværksætte sanktioner efter kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d, kan der tænkes flere forskellige søgsmålssituationer.