- Side 835 -
...været behandlet af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, at tilsynssagen i øvrigt må anses for så væsentlig for kommunen, at den bør behandles i den samlede kommunalbestyrelse, eller at der i tilsynssagen kan blive tale om anvendelse af sanktioner mod kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller medlemmer heraf, jf. kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d.
- Side 842 -
...reaktionsmuligheder – også kaldet sanktioner, jf. kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d. Det beror på tilsynsmyndighedens vurdering, om tilsynet vil reagere med en vejledende udtalelse eller ved brug af sanktioner. Udøvelsen af sanktioner efter kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d beror således på et skøn, idet der overalt i bestemmelserne er benyttet ordet »kan«.
- Side 859 -
...Sammenhold i øvrigt med arbejdstagerens erstatningsansvar i § 23, stk. 1, i erstatningsansvarsloven og den almindelige lempelsesregel i samme lovs § 24, stk. 1. De nævnte hensyn svarer til dem, der efter kommunestyrelseslovens § 50 d skal indgå i tilsynsmyndighedens overvejelser i forbindelse med bodsfastsættelsen, jf. herom afsnit 9.3.6. nedenfor.
- Side 860 -
Med bestemmelsen i kommunestyrelseslovens § 50 d er der lovfæstet et erstatningsretligt bodsinstitut. Bodsinstituttet gælder tilsvarende for regionerne, jf. regionslovens § 31.
(...)
...regionen eller det kommunale fællesskab. Boden træder således i stedet for et sagsanlæg, og betingelserne for at anlægge et erstatningssøgsmål skal derfor være opfyldt, jf. afsnit 9.3.5 ovenfor. Dvs. at kommunen eller regionen skal have lidt et tab, og medlemmet skal være erstatningsansvarligt herfor efter dansk rets almindelige erstatningsregler.
- Side 861 -
...som udgangspunkt er solidarisk erstatningsansvarlige for kommunens tab, jf. afsnit 9.3.5.4, kan der fastsættes et bodsbeløb af en størrelse, som de ansvarlige har realistisk mulighed for at betale. Bodsbeløbet fastsættes under hensyn til »den udviste skyld, skadens størrelse og omstændighederne i øvrigt«, jf. kommunestyrelseslovens § 50 d, 2. pkt.
- Side 862 -
Hvis et kommunalbestyrelsesmedlem eller regionsrådsmedlem har indvilget i at betale og faktisk også indbetaler en bod inden en af tilsynsmyndigheden fastsat frist, kan der ikke fremsættes yderligere bods- eller erstatningskrav mod den pågældende, jf. kommunestyrelseslovens § 50 d, sidste punktum.
(...)
...kommunestyrelseslovens § 50 d, mens et andet kommunalbestyrelsesmedlem, der ikke har ønsket at betale bod, frifindes i en erstatningssag ved domstolene, fordi der ikke foreligger et ansvarsgrundlag eller er lidt et tab. Tilsynsmyndigheden må da genoptage sagen og ophæve boden, hvis ansvarsforholdene er de samme for så vidt angår den eller dem, der har betalt bod.
- Side 866 -
...der kan påklages til Økonomi- og Indenrigsministeriet. Derimod kan afgørelser om at undlade at anvende de nævnte sanktioner eller rent vejledende udtalelser om lovligheden af en kommunal disposition ikke påklages til ministeriet, der i disse sager alene har de beføjelser, ministeriet er tillagt som tilsynsinstans, jf. herom afsnit 10.1.2 nedenfor.
(...)
...tilsynsrådet havde truffet beslutning om anvendelse af et af de retsmidler, der var omtalt i den daværende kommunestyrelseslovs § 61 (sanktioner) (nu kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d). Trussel om anvendelse af sådanne retsmidler kunne ikke indbringes for Indenrigsministeriet, men ministeriet havde desuagtet adgang til at give sin retsopfattelse til kende.
(...)
Har Ankestyrelsen afvist at genoptage en sag, hvori Ankestyrelsen tidligere har truffet afgørelse om anvendelse af sanktioner efter kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d, vil Ankestyrelsens afslag på genoptagelse – og dermed selve den tidligere trufne afgørelse – kunne påklages til ministeriet.
- Side 871 -
...behandle Ankestyrelsens afgørelse om anvendelse af sanktioner mv., der påklages til ministeriet, se nærmere afsnit 10.1.1 om ministeriet som rekursinstans. Og ministeriet kan efter kommunestyrelseslovens § 52, stk. 3, som tilsynsinstans behandle Ankestyrelsens afgørelse om anvendelse og undladelse af sanktioner mv., se nærmere herom afsnit 10.1.2.
- Side 872 -
...ikke noget forbud mod reformatio in pejus. Har Ankestyrelsen fremsat et tilbud om erstatningsretlig bod, som det erstatningsansvarlige kommunalbestyrelsesmedlem har indvilliget i at betale og har indbetalt inden den fastsatte frist, kan der dog ikke fremsættes yderligere erstatningskrav mod den pågældende, jf. kommunestyrelseslovens § 50 d, 3. pkt.
...kommunestyrelseslovens § 52, stk. 4, 1. pkt, 2. led. Det vil sige, at hjemvisning både kan ske med henblik på, at Ankestyrelsen afgiver en ny udtalelse om lovligheden af den kommunale eller regionale disposition eller undladelse, eller med henblik på, at Ankestyrelsen træffer fornyet afgørelse om anvendelse eller undladelse af anvendelse af sanktioner.
- Side 874 -
...udtalelse fra ministeriets side om lovligheden af en kommunal disposition eller undladelse, jf. bestemmelsens ord »... i forbindelse hermed...«. Ministeriet har efter bestemmelsen adgang til at træffe afgørelse om såvel lovligheden som hensigtsmæssigheden af anvendelse af sanktioner, uanset at Ankestyrelsen ikke har taget stilling til disse spørgsmål.
- Side 876 -
Ministeren har endvidere adgang til at pålægge Ankestyrelsen at tage en sag op til behandling efter kommunestyrelseslovens §§ 50-50 d, jf. kommunestyrelseslovens § 54.
(...)
- Side 877 -
Ankestyrelsen kan i medfør af kommunestyrelseslovens § 54 pålægges at afgive en vejledende udtalelse om lovligheden af den kommunale eller regionale disposition efter kommunestyrelseslovens § 50 og/eller at træffe afgørelse om anvendelse eller undladelse af sanktioner efter kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d.
...efter kommunestyrelseslovens § 50 d. Dette gælder dog ikke, hvis det pågældende medlem ikke mener at have pådraget sig et erstatningsansvar og derfor undlader at betale boden, og tilsynsmyndigheden herefter anlægger erstatningssag efter kommunestyrelseslovens § 50 c. Også en klage over, at tilsynsmyndigheden har anlagt erstatningssag ved domstolene,
- Side 879 -
Det forekommer tvivlsomt, om domstolene ville admittere sagsanlæg i relation til tilsynsmyndighedens fastsættelse af erstatningsretlig bod i henhold til kommunestyrelseslovens § 50 d. Se, hvad der er anført om det tilsvarende spørgsmål i relation til ombudsmanden afsnit 11.1 ovenfor.
Hvis den kommunale tilsynsmyndighed har besluttet ikke at iværksætte sanktioner efter kommunestyrelseslovens §§ 50 a-50 d, kan der tænkes flere forskellige søgsmålssituationer.