Bemærk, at § 60 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 60, om det har en betydning.
- Side 733 -
Kommunestyrelseslovens § 60 giver mulighed for, at en kommunalbestyrelse kan overføre nogle af sine beføjelser til et samarbejde, hvori også andre kommunalbestyrelser deltager. Bestemmelsen omfatter såvel overførsel af beføjelser til en anden kommunalbestyrelse som overførsel af beføjelser til et (nyt) styrende organ for samarbejdet.
(...)
...beslutninger desangående. Når beføjelserne er overført, har den overførende kommunalbestyrelse således ikke længere ansvaret for udførelsen af opgaverne og kan som udgangspunkt ikke træffe beslutninger herom. Dens muligheder for at øve indflydelse på samarbejdet vil herefter alene være dem, der er hjemlet i aftalen om overførsel af opgaverne (vedtæg-
(...)
- Side 734 -
...overførsel af beføjelser, er ikke omfattet af § 60. Et samarbejde efter kommunestyrelseslovens § 60 adskiller sig således fra de samarbejdsmodeller, som er beskrevet ovenfor i afsnit 4.2.2.2 og 4.2.2.3, hvor kommunalbestyrelsen ved delegation overlader kommunale opgaver til nogen uden for kommunen, men selv bevarer ansvaret for opgavernes varetagelse.
(...)
...kommunestyrelseslovens § 60, medmindre der i sektorlovgivningen er hjemmel til andet. Lov om trafikselskaber indeholder et eksempel på et sådant lovpligtigt samarbejde efter § 60. Både kommunerne og regionerne er efter den nævnte lov forpligtede til at deltage i kommunale trafikselskaber, der efter lovens § 1 er omfattet af kommunestyrelseslovens § 60.
(...)
Om en aftale indebærer overførsel af kompetence og dermed er omfattet af kommunestyrelseslovens § 60, beror på en vurdering af aftalens indhold, herunder om den forpligter de deltagende kommuner i økonomisk henseende i længere tid, men også f.eks. om aftalen afskærer kommunerne fra selv at udføre de omhandlede opgaver.
Som udgangspunkt kan kommuner overlade de opgaver, som de selv kan varetage, til et samarbejde efter kommunestyrelseslovens § 60. Ligesom ved ekstern delegation af kommunale opgaver, jf. herom afsnit 4.2.2.2 ovenfor, gælder det dog, at myndighedsudøvelse ikke uden særlige holdepunkter i lovgivningen kan overlades til et samarbejde efter § 60.
(...)
Kommuner kan ikke udføre opgaver gennem et samarbejde efter kommunestyrelseslovens § 60, som de ikke selv ville kunne udføre.
...kommunestyrelseslovens § 60, stk. 1, skal aftalen tillige godkendes af den kommunale tilsynsmyndighed (Ankestyrelsen). Kravet om godkendelse skal ses på baggrund af, at kommunalbestyrelsen, som er valgt til at varetage de kommunale opgaver, overfører dele af denne kompetence og dermed ansvaret for opgaverne. Ankestyrelsens godkendelse omfatter på den bag-
- Side 736 -
...enighed herom mellem deltagerne. Beslutningen herom skal træffes i hver enkelt kommunalbestyrelse og kan ikke overlades til andre i kommunen. Beslutningen om ophævelse kræver ikke Ankestyrelsens godkendelse, hvis der er enighed herom mellem de deltagende kommunalbestyrelser. Er der ikke blandt kommunalbestyrelserne enighed om ophævelse, kan Ankesty-
(...)
- Side 737 -
...der i givet fald også bør indeholde de nærmere økonomiske vilkår for sådan udtræden. Er der ikke bestemmelser i samarbejdsaftalen om udtræden, må en eller flere kommuners udtræden anskues som en ophævelse af samarbejdet, jf. § 60, stk. 2, i forlængelse af hvilken de tilbageværende deltagere med Ankestyrelsens godkendelse etablerer et nyt samarbejde.