- Side 426 -
I retslitteraturen er spørgsmålet om overtilsyn behandlet enkelte steder (før fastsættelsen den nævnte § 63 a i kommunestyrelsesloven).
- Side 430 -
Som det fremgår af ovenstående har der – trods en vis diskussion og usikkerhed – frem til 1. januar 2004, hvor kommunestyrelseslovens § 63 a trådte i kraft, været en grundlæggende enighed om, at den enkelte minister på et ulovbestemt grundlag havde ret og pligt til at udøve et overtilsyn med kommunerne inden for sit område.
Ved lov nr. 381 af 28. maj 2003 blev der indsat følgende bestemmelse i kommunestyrelseslovens § 63 a (der som nævnt trådte i kraft 1. januar 2004):
- Side 432 -
...(siden 2003/2004) også anerkendt af lovgivningsmagten ved gennemførelsen af kommunestyrelseslovens § 63 a, som netop tager sigte på en tilpasning af det ulovbestemte overtilsyn og i forarbejderne har en grundig redegørelse for overtilsynet, hvilket har været lovgivningsmagtens forudsætning for at vedtage den omtalte § 63 a (se afsnit 2.4. ovenfor).
(...)
...kommunestyrelseslovens § 63 a, indebar ikke, at ministeren ved en løbende kontrol systematisk skulle overvåge kommunerne. Overtilsynet synes overvejende rettet mod enkeltsager inden for ministerens lovgivningsområde i kommuner mv., som ministeriet ved henvendelser eller på anden måde blev opmærksom på, ligesom det overvejende synes rettet mod legalitetsspørgsmål.
- Side 433 -
På trods af dette må det antages, at der vedrørende ministerens overtilsyn gælder det samme som for kommunerne, idet den nævnte § 63 a i kommunestyrelsesloven gælder tilsvarende for regionerne, jf. regionslovens44. Jf. lovbekendtgørelse nr. 770 af 9. juni 2015. § 38.
Som det fremgår af afsnit 2.5 er overtilsynet af i dag forholdsvis snævert, ikke mindst som følge af kommunestyrelseslovens § 63 a.
Det første argument er en udtalelse i lovforarbejder. I lovforslagsbemærkningerne til den ovennævnte nugældende § 63 a i kommunestyrelsesloven (FT 2002-03, tillæg A, lovforslag L 188, bemærkninger til § 1, nr. 19) er det således, som det allerede fremgår, anført:
- Side 440 -
...ikke i sig selv indebåret, at ministeren ved systematisk kontrol løbende skulle overvåge kommunerne. Ved kommunestyrelseslovens § 63 a er overtilsynet blevet yderligere begrænset, idet ministeren nu ikke længere har pligt til at udtale sig om lovligheden af kommunale og regionale afgørelser og undladelser mv., men alene har en ret til at udtale sig.
(...)
...minister og kommuner) samt på forholdets natur og svarer i øvrigt til udtalelser i retslitteraturen. Antagelsen af en pligt som den nævnte bestyrkes af det forhold, at den enkelte minister har gode muligheder for at opfylde en pligt til at følge med, idet ministeren har adgang til at få alle relevante oplysninger af kommunalbestyrelsen (og regionsrådet).