Bøger, som nævner Kommunestyrelsesloven § 65e

2. Udviklingen

- Side 167 -

...eksempler på kommuner, der har haft en borgerrådgiver nogle år og nedlagt funktionen igen. Denne udvikling samt nogle af de udfordringer, der er med funktionen, vil blive omtalt i det følgende, men først vil hjemmelsgrundlaget blive undersøgt nærmere, og hvad det var for politiske tanker, der lå til grund for indførelsen af § 65e i kommunestyrelsesloven.

Læs på Jurabibliotek



3.2. Indførelsen af kommunestyrelseslovens § 65 e

- Side 169 -

...centreret omkring lovforslagets øvrige emner og ikke hjemmelsbestemmelsen vedrørende borgerrådgiverfunktionen. Forhandlingerne bidrager derfor ikke til en afklaring af, hvilke forventninger eller forestillinger Folketinget havde til borgerrådgiverfunktionen ud over, at der generelt var opbakning til bestemmelsen, som blev anset for en styrkelse af

Læs på Jurabibliotek



3.3. Indholdet af kommunestyrelseslovens § 65 e

- Side 170 -

...regulering af funktionen. Dette giver mulighed for, at der kan være forskelle på udmøntningen af borgerrådgiverfunktionen mellem kommunerne, hvilket er i god tråd med det kommunale selvstyre. En konsekvens heraf er, at de enkelte kommunalbestyrelser skal gøre sig tanker om, hvilken form for borgerrådgiver og borgerrådgiverfunktion, kommunen ønsker.

Læs på Jurabibliotek



4.1. Organisatorisk og funktionel uafhængighed

- Side 171 -

...kommunens administration, jf. kommunestyrelseslovens § 65 e, stk. 3. Dette kræver, at borgerrådgiveren ansættes efter § 65 e. Kommunalbestyrelsen skal derfor i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om oprettelsen af en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 172 -

...herfor kommunestyrelseslovens § 21, stk. 1 og 3, samt § 45, stk. 2. Det vil dog ikke være muligt at delegere beføjelsen til at ansætte og afskedige borgerrådgiverfunktionens leder, da denne beføjelse lovbestemt ligger hos kommunalbestyrelsen.383383 Jf. kommunestyrelseslovens § 65 e, stk. 1, 2. pkt. samt bemærkninger § 65 e, stk. 1 i 2008/1 LSF 76.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...borgerrådgiver at undersøge et specifikt område.385385 Se f.eks. § 5 i vedtægt for Københavns Kommunes borgerrådgiver. Dette giver en vis funktionel afhængighed, men det vil fortsat være borgerrådgiveren, der selvstændigt gennemfører og fastlægger indholdet af en afsluttende rapport. Det er imidlertid en forskel i forhold til Folketingets Ombudsmand, der nyder

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 173 -

...det er for en funktion, herunder hvad borgere, virksomheder og forvaltningen kan forvente. Det har været hensigten med kommunestyrelseslovens § 65 e, at de kommunale borgerrådgivere skal fungere uafhængigt af den kommunale forvaltning og kunne referere direkte til kommunalbestyrelsen.388388 Jf. pkt. 3 i de almindelige bemærkninger i 2008/1 LSF 76.

Læs på Jurabibliotek


4.2. Benævnelse

I forlængelse af spørgsmålet om uafhængighed ligger funktionens benævnelse. Indenrigsministeriets opfattelse er, at der kan oprettes uafhængige borgerrådgivere efter kommunestyrelseslovens § 65 e, men at det også er muligt at

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 174 -

...stiller ikke krav til titlen på funktionen. De fleste kommuner har valgt at kalde funktionen eller lederen af funktionen »borgerrådgiver«, men enkelte kaldes »borgervejleder«. Det er imidlertid ikke en beskyttet titel. Nogle kommuner har medarbejdere, som de kalder borgerrådgivere, men som ikke har funktionen (og uvildigheden) som en borgerrådgiver.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...blevet ændret. I forarbejderne til kommunestyrelseslovens § 65 e påpeges omkring benævnelsen, at en kommunal borgerrådgiverfunktion adskiller sig væsentligt fra Folketingets Ombudsmand bl.a. ved, at borgerrådgiverfunktionen ikke er en selvstændig klagebehandlende myndighed, men er en del af kommunen. Det foreslås derfor ikke, at der åbnes for muligheden

Læs på Jurabibliotek



5.1. Formålet med borgerrådgiverfunktionen

- Side 176 -

...kommunestyrelseslovens § 65 e, stk. 4. Heraf følger, at borgerrådgiveren kan varetage opgaver vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration. Borgerrådgiverens opgaver falder derfor i to dele, dels at rådgive og vejlede borger (borgerrådgiver), dels som intern tilsynsfunktion (myndighedsrådgiver).

Læs på Jurabibliotek


5.2. Borgerrådgiverens opgaverФ2821897Ф

...foruden beskrivelse af opgaver kan indeholde oplysninger om benævnelse af funktionen og borgerrådgiverens uddannelsesmæssige baggrund. Resultatet heraf er en række delvis forskellige ordninger og variationer i tilbuddene til borgerne. Styrelsesloven sætter dog nogle rammer for borgerrådgiverfunktionen. Dette giver en vis lighed mellem funktionerne.

Læs på Jurabibliotek



6. Udfordringer for borgerrådgiverfunktionen

- Side 180 -

...§ 65 e, der er ansat og referer direkte til kommunalbestyrelsen, er speciel, og det kan være kompliceret at formidle, hvad dette betyder. Når personer eller funktioner benævnt borgerrådgivere samtidig kan være organiseret og ansat på forskellig vis efter eller uden for kommunestyrelseslovens § 65 e, bliver kommunikationsopgaven overordentlig svær.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 181 -

...kommunestyrelseslovens § 65 e. Viborg Kommune nedlagde funktionen i 2016, men har oprettet en halvtidsstilling benævnt borgervejledning, der ikke er oprettet på baggrund af kommunestyrelseslovens § 65 e. Funktionerne nedlægges typisk i forbindelse med behandling af fremtidigt budget, hvor nedlæggelse af funktionen udgør en besparelse på budgettet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...oprette og nedlægge en funktion.405405 Jf. bemærkningerne til § 1, nr. 4, i 2008/1 LSF 76. Dette kræver dog, at en særlig procedure for ændring af styrelsesvedtægten iagttages. Dette kan give en vis usikkerhed omkring funktionen, ikke mindst i økonomisk pressede perioder, hvor flere funktioner netop er set nedlagt i forbindelse med budgetforhandlinger.

Læs på Jurabibliotek