- Side 726 -
...tillagt selvstændig kompetence, kan efter kommunestyrelseslovens § 65 e, stk. 5, påklages til overordnede myndigheder i samme omfang, som hvis de var truffet af kommunalbestyrelsen. Reglerne om det almindelige kommunale tilsyn, som er nærmere beskrevet i kapitel 19, finder også anvendelse for lokaludvalgene, jf. kommunestyrelseslovens § 65 d, stk. 6.
...styrelsesvedtægten oprette en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under økonomiudvalget eller de stående udvalgs umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender, jf. bestemmelsens stk. 1, 1. pkt. En sådan borgerrådgiverfunktion administreres direkte under kommunalbestyrelsen, jf. kommunestyrelseslovens § 2, stk. 1, og afsnit 4.2.2.1 ovenfor.
(...)
Det følger af kommunestyrelseslovens § 65 e, stk. 2, at økonomiudvalget uanset en beslutning efter stk. 1, 1. pkt., udøver sine lovbestemte opgaver vedrørende kommunens økonomiske og administrative forhold samt kommunens budget og regnskab for så vidt angår borgerrådgiverfunktionen.
(...)
- Side 727 -
...lovens § 31, stk. 3, overlade sine ledelsesopgaver vedrørende borgerrådgiverfunktionen til kommunale chefer. Dette vil kunne ske til lederen af borgerrådgiverfunktionen, men opgaverne eller nogle af dem vil også kunne overlades til andre kommunale chefer, der således i denne henseende ikke refererer til borgmesteren, men direkte til kommunalbestyrelsen.
(...)
En borgerrådgiverfunktion kan kun varetage rådgivning og vejledning af borgerne og tilsyn med kommunens administration, jf. kommunestyrelseslovens § 65 e, stk. 4. Den nærmere beskrivelse af borgerrådgiverfunktionens opgaver vil kommunalbestyrelsen kunne foretage uden for styrelsesvedtægten.
(...)
Også i kommuner, der har valgt andre styreformer end udvalgsstyret, vil der kunne nedsættes en borgerrådgiverfunktion direkte under kommunalbestyrelsen, jf. kommunestyrelseslovens § 65 e, stk. 5.