Ordregivende myndigheder og ordregivende enheder skal overholde bestemmelserne i koncessionsdirektivet.
Stk. 2 Ved koncessionsdirektivet forstås Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/23/EU af 26. februar 2014 om tildeling af koncessionskontrakter.
Koncessionsdirektivets artikel 24 finder anvendelse, således at ordregivende myndigheder og ordregivende enheder kan lade retten til at deltage i koncessionstildelingsprocedurer være forbeholdt beskyttede værksteder og økonomiske aktører, hvis vigtigste mål er social og faglig integration af handicappede eller dårligt stillede personer, eller beslutte, at sådanne koncessioner skal udføres i forbindelse med programmer for beskyttet beskæftigelse, forudsat at mindst 30 % af arbejdstagerne i de pågældende beskyttede værksteder, hos de pågældende økonomiske aktører eller i de pågældende programmer er handicappede eller dårligt stillede arbejdstagere.
Udbudslovens § 5 a finder anvendelse for udbud gennemført i henhold til koncessionsdirektivet.
Følgende bestemmelser om udelukkelse i udbudsloven finder tilsvarende anvendelse for ordregivende myndigheder og ordregivende enheder, der er omhandlet i koncessionsdirektivets artikel 7, stk. 1, litra a:
-
1) § 134 a og §§ 135-137 angående udelukkelsesgrunde.
-
2) § 138 angående dokumentation for pålidelighed.
-
3) § 177, stk. 5, om udelukkelse af underleverandører.
Stk. 2 Bestemmelsen gennemfører koncessionsdirektivets artikel 38, stk. 4-10, samt artikel 42, stk. 4, litra b.
Stk. 3 Øvrige ordregivende enheder kan vælge at anvende de i stk. 1, nævnte bestemmelser i udbudsloven om udelukkelse.
Udbudslovens § 148 finder anvendelse på indgåelse af koncessioner i henhold til koncessionsdirektivet, således at ordregivende myndigheder og ordregivende enheder, der er omhandlet i koncessionsdirektivets artikel 7, stk. 1, litra a, skal og andre ordregivende enheder kan kræve det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for at ansøgeren eller tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1 eller 3, og § 137, stk. 1, nr. 2 eller 6. Udbudslovens § 148 finder anvendelse, således at ordregivende myndigheder og ordregivende enheder skal anvende det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for at ansøgeren eller tilbudsgiveren opfylder kravene til egnethed og i forbindelse med udvælgelse, jf. koncessionsdirektivets artikel 38. Endvidere finder udbudslovens §§ 150-155 anvendelse.
Ordregivende myndigheder og ordregivende enheder kan kræve, at tilbudsgivere og ansøgere i ansøgningen eller tilbuddet skal erklære, at underleverandører ikke er omfattet af en af de situationer, der medfører udelukkelse i henhold til udbudslovens §§ 135-137. Er en underleverandør omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i henhold til udbudslovens §§ 135-137, skal ordregivende myndigheder og ordregivende enheder kræve, at underleverandøren erstattes.
Udbudslovens § 160 finder anvendelse, således at ordregivende myndigheder og ordregivende enheder i udbudsmaterialet skal angive kriterierne for tildeling, beskrive evalueringsmetoden og beskrive, hvad der tillægges betydning ved tilbudsevalueringen.
Udbudslovens § 176 finder anvendelse for udbud gennemført i henhold til koncessionsdirektivet.
Ordregivende myndigheder og ordregivende enheder kan bringe en koncession indgået efter koncessionsdirektivet til ophør, når
-
1) der er foretaget en ændring af koncessionen, som ville have krævet en ny koncessionstildelingsprocedure i henhold til artikel 43,
-
2) koncessionshaveren på tidspunktet for tildelingen af koncessionen var omfattet af en af de nævnte situationer i udbudslovens §§ 135-136, eller hvis relevant § 137, og derfor skulle have været udelukket fra koncessionstildelingsproceduren,
-
3) koncessionshaveren under koncessionens løbetid bliver omfattet af en af udelukkelsesgrundene i udbudslovens §§ 135-137 og ikke kan dokumentere sin pålidelighed i medfør af udbudslovens § 138, eller
-
4) Den Europæiske Unions Domstol i en procedure i medfør af artikel 258 i TEUF afgør, at en medlemsstat ikke har opfyldt sine forpligtelser i henhold til traktaterne, fordi en ordregivende myndighed eller enhed fra den pågældende medlemsstat har tildelt den pågældende koncession uden at overholde sine forpligtelser i henhold til traktaterne og dette direktiv.
Lov om Klagenævnet for Udbud finder anvendelse ved ordregivende myndigheder og ordregivende enheders afholdelse af udbud efter koncessionsdirektivet.
Stk. 2 Klagenævnet for Udbud kan behandle klager vedrørende ordregivende myndigheder og ordregivende enheders overtrædelse af reglerne i denne bekendtgørelse og koncessionsdirektivet efter reglerne i lov om Klagenævnet for Udbud og forskrifter udstedt i medfør heraf.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2022 og finder ikke anvendelse på indgåelse af koncessioner iværksat inden den 1. juli 2022.
Stk. 2 Bekendtgørelse nr. 1625 af 15. december 2015 om tildeling af koncessionskontrakter ophæves.
Stk. 3 Bekendtgørelse nr. 1625 af 15. december 2015 finder anvendelse for udbud efter koncessionsdirektivet, der er iværksat inden den 1. juli. 2022.