- Side 32 -
...exclusionary conduct by dominant undertakings. (2009) og det forudgående Guidance Paper1717. DG Competition discussion paper on the application of Article 82 of the Treaty to exclusionary abuses. (2005), da disse ikke begrænser sig til at opsummere eksisterende EU-praksis, men også forsøger at skabe en fremadrettet ramme for bedømmelsen af sager efter Artikel
- Side 33 -
Jf. ovenfor hviler konkurrenceretten på et fundament af økonomisk teori og rummer fx i konkurrencelovens § 1 en målsætning om at »... fremme en effektiv samfundsmæssig ressourceanvendelse gennem virksom konkurrence til
(...)
- Side 34 -
...lovbemærkningerne2424. FT 1996-97, tillæg A s.3651-3652. både statisk og dynamisk effektivitet, hvoraf det sidste dækker udviklingen på længere sigt således, at denne også bør inddrages i analyserne.2525. Konkurrencelovens § 1 fik i 2005 tilføjet »forbrugerne« i målsætningen. Jf. lovbemærkningerne var der dog ikke tiltænkt nogen materiel ændring i målsætningen.
(...)
...til dynamisk effektivitet indikerer, at de langsigtede velfærdskonsekvenser også skal inddrages, hvilket kan læses som udtryk for en totalvelfærdsstandard, samt at det i øvrigt er økonomiske velfærdshensyn, som styrer retshåndhævelsen. Nedenfor afsnit 3.1 og 3.2 uddybes dette, herunder i forhold til de praktiske implikationer for konkurrenceretten.
- Side 38 -
Den økonomiske teori kan derved give indhold til konkurrencelovens § 1, hvilken illustreres grafisk via sammenhængen mellem pris (p) og produktion (q) under forskellige former for konkurrence,4848. Figuren er hentet fra Konkurrenceredegørelse 2004, Konkurrencestyrelsen, 2004, p. 327. samt hvordan virksomhederne forventes at tilpasse sig hertil.