- Side 83 -
...afgørelse om eventuel fritagelse efter Krl. §§ 8 og 10 må også ske under inddragelse bl.a. af de deltagende virksomheders markedsandele. Endelig vil anvendelsen af forbudsbestemmelsen i Krl. § 11 kræve en forudgående afgrænsning af det relevante marked i forbindelse med vurderingen af, om der foregår et misbrug af en dominerende stilling på dette marked.
- Side 161 -
Nogle kategorier af de nævnte aftaletyper er – efter samme kriterier – sikret samlet fritagelse (gruppefritagelse) i medfør af Krl. § 10, og der vil da ikke være behov for en individuel § 8-vurdering, jf. nedenfor pkt. 6.7.
- Side 168 -
...gruppefritagelser. EU-hjemlen til at fritage bestemte grupper (»kategorier«) af aftaler, vedtagelser og samordnet praksis findes i art. 101, stk. 3 TEUF, og for dansk konkurrenceret tilsvarende i Krl. § 10, som giver erhvervsministeren mulighed for at udstede nationale gruppefritagelser efter at have indhentet udtalelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
(...)
- Side 169 -
I medfør af Krl. § 10 er udstedt et antal gruppefritagelsesbekendtgørelser, som alle bygger på tilsvarende EU-gruppefritagelsesforordninger, idet bekendtgørelserne dog kun gælder rent danske forhold og derfor ikke forudsætter et grænseoverskridende element. Følgende er p.t. gældende:
(...)
- Side 170 -
...fastslås, at aftalen m.v. alligevel har virkninger, som er uforenelige med betingelserne i Krl. § 8, stk. 1 (og tilsvarende art. 101, stk. 3 TEUF). En bestemmelse herom findes i Krl. § 10, stk. 2, samt konsekvent i alle de udstedte gruppefritagelsesbekendtgørelser, og en tilsvarende mulighed for konkret inddragelse gælder i relation til EU-fritagelserne.
(...)
...tilfælde skulle have virkninger på dette område, som er uforenelige med fritagelsesbetingelserne i art. 101, stk. 3 TEUF. På denne baggrund er det fundet hensigtsmæssigt også at lade den danske konkurrencemyndighed træffe afgørelse i enkeltsager om konkret inddragelse af den tilsvarende danske gruppefritagelse udstedt i medfør af Krl. § 10, stk. 1.