- Side 57 -
...fra EU-konformiteten. Ved 2017-lovændringen var der i det oprindelige ministerielle udkast til lovforslag lagt op til helt at afskaffe anmeldelsessystemet i Krl. §§ 8, 9 og 11 (ad modum EU-retten), men dette blev pga. modstand i høringssvarene ikke medtaget i det fremsatte lovforslag, og også på dette punkt er der således fortsat ikke EU-konformitet.
(...)
- Side 59 -
...ff. Uligheder af driftsøkonomisk karakter, som er betinget af stordriftsfordele, omkostningsbesparelser, produktivitet m.v., indgår endvidere som naturlige og nødvendige led i en løbende markedsøkonomisk tilpasning, dvs. i konkurrencerettens effektivitetsbegreb, og giver derfor i dette tankesæt ikke grundlag for nogen konkurrenceretlig betænkelighed.
- Side 238 -
...særlig bestemmelse i Krl. § 10 a, hvorefter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, når bestemte betingelser er opfyldt, kan udstede påbud til en dominerende virksomhed om, at den skal indsende sine generelle samhandelsbetingelser til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. (Ellers må oplysninger – herunder om konkrete aftaler – indhentes efter Krl. § 17).
(...)
- Side 239 -
...samhandelsbetingelserne ophævet, ændret eller præciseret. Dette vil imidlertid rent praktisk forudsætte, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er (eller kan komme) i besiddelse af de pågældende samhandelsbetingelser og bl.a. på grundlag heraf få den fornødne indsigt i konkurrenceforholdene på det relevante marked – hvilket netop er rationalet bag § 10 a.
(...)
...en virksomhed anvender samhandelsvilkår, som afviger fra de indberettede vilkår, vil dette kunne tillægges betydning i den almindelige bevisbedømmelse i en sag efter § 11, jf. således Krl. § 10 a, stk. 7. Det samme gælder, hvis virksomheden handler i strid med et påbud efter stk. 6, medmindre dette er tillagt opsættende virkning, jf. § 10 a, stk. 8.
(...)
De omhandlede samhandelsbetingelser er virksomhedens til enhver tid gældende principper for fastsættelse af priser, rabatter m.v., hvilket i givet fald indebærer en forpligtelse til løbende at indsende oplysningerne, hvis der sker ændringer, jf. Krl. § 10 a, stk. 3.
(...)
- Side 240 -
...fået påbud om at indsende sine samhandelsbetingelser, kan kræve at få disse vurderet, jf. § 10 a, stk. 4. Dette gælder dog ikke, hvis sagen har EU-dimension, jf. Krl. § 10 a, stk. 5, samt ovenfor pkt. 4.5. Gennemførelsesforordningen åbner ikke mulighed for, at en dominerende virksomhed kan få sine samhandelsbetingelser vurderet efter art. 102 TEUF.
(...)
...10 a, stk. 1, er gældende i to år regnet fra endelig afgørelse herom, jf. stk. 2, (hvilket vil sige, at fristen først regnes fra Konkurrenceankenævnets afgørelse, hvis nævnets afgørelse er påklaget). En overtrædelse eller undladt efterkommelse af et udstedt påbud er bødesanktioneret efter Krl. § 23, ligesom der kan anvendes tvangsbøder efter § 22.