- Side 45 -
...finansieret.1313. Jf. sag C-280/06 – ETI SpA mfl., præmis 38. Det afgørende er, at varer og ydelser udbydes i et marked,1414. Jf. sag C-222/04 – Ministero dell’Economia e delle Finanze mod Cassa di Risparmio di Firenze SpA, præmis 107-108. hvilket modsætningsvis udelukker klassisk myndighedsudøvelse samt organiseret interessevaretagelse af politisk karakter.
- Side 55 -
...Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overfor et forbud i de advokatetiske regler mod, at advokater forsøgte at »fortrænge« en kollega eller i visse tilfælde opsøgte mulige klienter, såkaldt klientfiskeri. Dette kunne, uanset en vis sympati for beskyttelseshensynet, begrænse konkurrencen. Styrelsen rettede derfor henvendelse til Justitsministeriet med
- Side 64 -
...og 102, men ikke konkurrencelovens §§ 6 og 11, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 2. Ordlyden af konkurrencelovens § 2, stk. 6, åbner for at avende Artikel 101 og 102 alene, og det synes at være Konkurrencerådets opfattelse, at dette åbner for indgreb efter EU-reglerne, i tilfælde hvor konkurrencelovens §§ 6 og 11 ikke kan anvendes grundet § 2, stk. 2.
(...)
- Side 65 -
...baggrund af Artikel 101 og 102 i tilfælde, hvor konkurrencelovens § 2, stk. 2, udelukker anvendelsen af konkurrencelovens §§ 6 og 11. I stedet må spørgsmålet antages at være åbent.9494. Et delvis overlappende spørgsmål vedrører til indgreb efter Artikel 102 overfor ikke anmeldelsespligtige fusioner. Spørgsmålet er overvejet i kapitel XXV, afsnit 2.
- Side 71 -
...betingelser i konkurrencelovens §§ 6 og 11 skal derfor være opfyldt, hvilket forudsætter, at det konkret påvises, hvordan konkurrencen skades som følge heraf. I praksis må der sondres imellem, om klausulen er begrænset til nøglemedarbejdere, og om der er tale om et leverandør- eller kundeforhold eller som i Lokale pengeinstitutter en konkurrencesituation.