Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 11

Opgaver henlagt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

- Side 943 -

...elementer, fx partshøring, aktindsigt samt lukning af sager efter konkurrencelovens § 15, stk. 1. Derudover fører Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen straffesager ved domstolene mod juridiske personer. Endelig forestår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kontakten til EU, andre landes konkurrencemyndigheder samt betjeningen af departementet og ministeren.

Læs på Jurabibliotek



Genoptagelse af sager lukket uden formel konkurrenceafgørelse

- Side 948 -

...frit i adgangen til at genbehandle sagen. Umiddelbart fremstår tilbagekaldelse og åbning af ny sag mere korrekt.2929. Spørgsmålet må i øvrigt ikke forveksles med genoptagelse efter rekurs, hvor Konkurrenceankenævnet eller en domstol har underkendt en beslutning og hjemvist sagen. Her står styrelsen forholdsvis frit i forhold til at genbehandle denne.

Læs på Jurabibliotek



Dominerende virksomheders samhandelsvilkår

- Side 962 -

...lovbemærkningerne,8282. FT 2004-05, 1. samling, tillæg A, s. 1642. kan være opfyldt, når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har en ikke ugrundet klage, men ikke tilstrækkeligt grundlag for at identificere et misbrug, jf. konkurrencelovens § 11 og Artikel 102. Fx fordi prissætningen grundet rabatter og markedsføringstilskud i praksis er uoverskuelig.

Læs på Jurabibliotek



Påbud om at ændre, ophæve eller præcisere bestemmelser

- Side 963 -

...samhandelsbetingelser eller et påbud, jf. konkurrencelovens § 10 a, stk. 6, kan blive tillagt betydning i en misbrugssag. Endelig kan manglende opfyldelse eller efterlevelse af påbud, herunder om at indsende oplysninger, straffes, jf. konkurrencelovens § 23, stk. 2, nr. 2. Eventuelt kan der pålægges tvangsbøder, jf. § 22, stk. 1, nr. 5, indtil der er sket opfyldelse.

Læs på Jurabibliotek


Bestemmelsens formål og rækkevidde er uklar

...2004 formentlig eksisterende en fejlopfattelse af diskriminationsforbuddet i konkurrencelovens § 11 og Artikel 102. Bestemmelsen er heller ikke egnet til at styrke kundernes forhandlingssituation, da der, jf. ovenfor, ikke kan ske offentliggørelse af samhandelsbetingelserne, eller reelt ske fravigelse herfra. Bestemmelsens væsentligste indhold er der-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 964 -

...ovenfor, må forudsættes opfyldt. Der er ikke nogen praksis, der nærmere kan belyse bestemmelsen. Jf. ovenstående synes den dog begrænset til at fungere som en form for mini-sanktion, når der mangler grundlag for indgreb efter konkurrencelovens § 11, fx fordi Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke kan løfte bevisbyrden for, at der foreligger et misbrug.

Læs på Jurabibliotek



Det konkurrenceretlige partsbegreb

- Side 970 -

...for et misbrug i strid med konkurrencelovens § 11 og havde klaget til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Denne ønskede dog ikke at prioritere sagen og mente heller ikke, at klager skulle tillægges partsstatus. Byretten tiltrådte dette, da klager hverken var direkte offer for adfærden eller i øvrigt havde en væsentlig individuel interesse i sagen.

Læs på Jurabibliotek



Midlertidigt påbudPåbud

- Side 984 -

...konkurrenceloven og straffeloven, p. 122, er det dog tvivlsomt, om et midlertidigt påbud kan rumme et strukturelt påbud. Ud over proportionalitetsbetragtninger følger det af konkurrencelovens § 16 b, 2. pkt., at påbuddet skal være tidsmæssigt afgrænset, hvilket er svært at forene med et strukturelt påbud. dvs. krav om frasalg eller organisationsændringer.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 985 -

...konkurrenceloven og straffeloven, p. 28. behøver der ikke at være identitet mellem det midlertidige og endelige påbud, og reelt forudsættes der slet ikke ultimativt identificeret nogen overtrædelse af konkurrencelovens §§ 6 og 11. I det sidste tilfælde vil det midlertidige påbud bortfalde, senest når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lukker sagen.

Læs på Jurabibliotek