Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 11

Konkurrencerettens betydning for teleretten

- Side 353 -

...og Verdo, Tele Konkurrencerådet, 25. maj 2022, afsnit 5.1.1.2. skal tillige overholde art. 102 og konkurrencelovens § 11 og forbuddet heri mod misbrug af dominerende stilling. Telesektoren reguleres således efter de samme principper som andre brancher. Af flere grunder møder retsanvendelsen dog »udfordringer« inden for telesektoren, bl.a. grundet:

Læs på Jurabibliotek



Direkte eller indirekte følge af offentlig regulering

- Side 357 -

...2015 lukkede Højesteret sagen ved at bekræfte, at reguleringen afskar Konkurrencerådet fra at prøve sagen. Højesteret synes dog at have foretaget en forholdsvis omfattende efterprøvelse af Københavns Lufthavns begrundelser for ikke at ville udleje jord, hvilket ikke var nødvendigt, såfremt afgørelsen alene var baseret på eksistensen af regulering.

Læs på Jurabibliotek



Vertikale aftaler generelt

- Side 402 -

...Indholdsmæssigt følger Tele Danmark Mobils storkundekontrakt med DLG Service A/S disse principper, idet både konkurrencelovens §§ 6 og 11 bringes i anvendelse over for en bestemmelse, der gav TDC eneret til at være annoncør i DLG’s medlemsblad.218218. Se tillige Tele Danmarks forhandleraftaler for fastnettelefoni, Konkurrencerådet 15. februar 2000.

Læs på Jurabibliotek



Misbrugsbegrebet og telesektoren

- Side 403 -

...Misbrug rettet mod konkurrenterne skal endvidere udsondres fra den normale (intensive) konkurrence, da konkurrenceretten beskytter konkurrencen, ikke konkurrenterne. Omvendt er faktuel ekskludering ikke et krav. Det er tilstrækkeligt, at de disciplineres til at lette konkurrencepresset. Nedenfor gennemgås først dominanslæren og herefter misbrugsbegrebet.

Læs på Jurabibliotek



Fælles dominans inden for telesektoren

- Side 407 -

...EFT 1998C 265, s. 2-28, pkt. 76-80. Der eksisterer en del ældre dansk praksis vedrørende fælles dominans generelt, der dog ikke fremstår som fuldt forenelig med nyere EU-praksis.238238. For en gennemgang heraf se fx Vittrup, Kollektiv dominans og regulering af oligopolistiske markeder, UfR 2003B.55. I stedet må vejledning hentes direkte i det sidste.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...betyder, at kollektiv dominans kan antages såfremt:244244. Kriterierne er sammenfattet, og relateret til telesektoren, på baggrund af 14 kriterier listet i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og ‑tjenester (rammedirektivet), EFT. 2002L 108, s. 33-50, bilag II.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 408 -

...forbindelser understøtte risikoen for stiltiende koordinering inden for rammerne af art. 102 og konkurrencelovens § 11.245245. Jf. nærmere hos Bergqvist, Konkurrenceret, Djøf Forlag 2019, s. 667-668. Det bør dog heller ikke overeksponeres, da sådanne ofte vil forekomme inden for telesektoren grundet behovet for at indgå aftaler om samtrafik og adgang.

Læs på Jurabibliotek



Diskrimination

- Side 416 -

...ikke-prisrelateret diskrimination og kan begrebsmæssigt antages at foreligge, såfremt identiske forretningspartnere behandles forskelligt, eller såfremt forskellige forretningspartnere behandles identisk. Det afgørende er den usaglige forskelsbehandling, som kan påvirke konkurrencen negativt, hvilket har foreligget til bedømmelse i enkelte telesager.

Læs på Jurabibliotek



Bundling

- Side 419 -

...indgået en brancheaftale om vilkårene for adgangen til høje master med en beregnet leje for adgang til masten og tilknyttede bygninger. Det var dog ikke alle lejere, som efterspurgte det sidste, og Konkurrencerådet konkluderede, at prisen i praksis kunne medføre en overpris for den sidste gruppe. Sagen kunne dog lukkes med tilsagn om prisændringer.

Læs på Jurabibliotek



Overpriser

- Side 420 -

...fremadrettet hypotetisk beregning af den optimerede drift. Omkostningerne blev derfor beregnet som Long Run Average Incremental Costs (LRAIC) og indikerede ikke udnyttelse i forhold til lejere, der anvendte både bygninger og master. Dette kunne dog ske i forhold til dem, som alene benyttede masterne, hvorefter parterne afgav tilsagn om prisændringer.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 421 -

...underkendte den konkrete afgørelse bl.a. grundet utilstrækkelige analyser af baggrunden for kravene, herunder om de eventuelt kunne være berettigede i lyset af kreditrisikoen, mv.292292. Derudover var der en række uoverensstemmelser mellem Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udtalelser, faktuelle oplysninger og IT- & Telestyrelsens anvendelse heraf.

Læs på Jurabibliotek