- Side 189 -
...dominerende stilling i § 11 skal fortolkes i overensstemmelse med TFEU artikel 101 og artikel 102, og forbuddenes materielle anvendelsesområder efter dansk og EU-konkurrenceret er i det væsentlige sammenfaldende, forudsat at der foreligger samhandelspåvirkning. I det følgende inddrages og henvises derfor både til danske afgørelser og EU-afgørelser.
- Side 194 -
...og 102, når forbuddene gælder, også i rent »danske« sager vedrørende danske forvaltningsorganisationer, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 6, 1. pkt. Det indebærer blandt andet, at undtagelser efter konkurrencelovens § 2, stk. 2, jf. stk. 4, kan opretholdes, hvis de ikke går videre end undtagelsen i TFEU artikel 106, stk. 2. Det må afgøres fra sag til
- Side 200 -
...aftalelicensordninger, tvangslicensordninger og/eller er godkendt til at indgå § 50, stk. 2-aftalelicensaftaler.319319. Forvaltningsvirksomhed baseret på et nationalt monopol i en medlemsstat medfører efter fast domstolspraksis samhandelspåvirkning, jf. fx C-395/87 (Tournier), C-110/88, 241/88 og 242/88 (Lucazeau), C-351/12 (OSA) og C-177/16 (AKKA/LAAK).
- Side 218 -
...monopol og indtager som allerede nævnt flere gange efter fast EU-Domstolspraksis en dominerende stilling på det relevante nationale marked, og de skal derfor overholde forbuddet mod misbrug af dominerende stilling i TFEU artikel 102 og konkurrencelovens § 11.357357. Jf. fx STIM C-52/07 og OSA C-351/12. EU-reglerne og de danske regler gælder parallelt.