- Side 245 -
...Wegener Jessen i Juristen 2001, p. 186 ff., samme i EU-rettens påvirkning af dansk ret, 2008, p. 145 ff., Pindborg og Straton-Andersen: Konkurrenceloven, 5. udg., p. 829 ff., Heide-Jørgensen og Naundrup Olesen i Juristen 2021, p. 242 ff., samt Andreas Christensen & Marie Løvbjerg i Neergaard og Engsig Sørensen: Danmark og EU gennem 50 år, p. 535 ff.
(...)
...tidligere havde truffet afgørelse om, at der var tale om ulovlig kommunalstøtte, men som også ønskede en vurdering af, om der tillige var grundlag for at erklære støtten ulovlig efter Krl. § 11 a.283283. Konkurrencerådets afgørelse var længe undervejs, fordi den måtte afvente en afgørelse fra Højesteret om retten til partsaktindsigt, jf. U 2011.616 H.
(...)
...11 a, stk. 1, giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at udstede påbud om, at støtte, der er ydet ved hjælp af offentlige midler til fordel for bestemte former for erhvervsvirksomhed, skal bringes til ophør eller skal tilbagebetales. Ifølge Krl. § 11 a, stk. 2, kan påbud efter stk. 1 udstedes, når to betingelser er opfyldt, nemlig når
- Side 246 -
Krl. § 11 a knytter sig til de EU-retlige regler om statsstøtte, jf. art. 107-109 TEUF, der har været anvendt som skabelon for de danske regler og i øvrigt har forrang i forhold til national ret, dersom støtten har EU-dimension. Det sidste vil som oftest være tilfældet for støtte ydet af staten, i mindre grad for kommunal støtte.
(...)
- Side 247 -
De nævnte tærskelværdier (beløbsgrænser) er af umiddelbar betydning for konkurrencelovens anvendelighed, idet en støtteforanstaltning under den gældende de minimis-tærskel ikke anses for at have den fornødne samhandelspåvirkning til at være omfattet af art. 107, stk. 1 TEUF, og derfor i givet fald skal bedømmes nationalt efter Krl. § 11 a.
(...)
...afvise sagen, jf. Krl. § 11 a, stk. 7, men kan også vælge at behandle den, dersom Kommissionen ikke viser interesse for at gøre det.285285. Dette følger eksplicit af FT 2006-07, Tillæg A, p. 4977 v.sp. (De oprindelige forarbejder gav derimod indtryk af det modsatte). Det skal ske i respekt af forrangsprincippet og i overensstemmelse med EU-retten.
- Side 249 -
...ved hjælp af offentlige midler under enhver tænkelig form, jf. Krl. § 11 a, stk. 1, smh.m. art. 107, stk. 1 TEUF. Ved afgrænsningen heraf er det afgørende, om støtten udgør en ekstra byrde for det offentlige eller i øvrigt må »tilskrives« en offentlig myndighed. Fordele, der indrømmes ved hjælp af andre midler end offentlige midler, er ikke omfattet.
(...)
- Side 250 -
...tænkes at ville gøre.288288. Jf. FT 1999-2000, Tillæg B, p. 1292 v.sp., samt fra senere EU-praksis bl.a. sag C-73/11 P: Frucona Košice (EU:C:2013:32, præmis 70), sag C-131/15 P: Club Hotel Loutraki (EU:C:2016:989, præmis 71), sag C-331/20 P og C-343/20 P: Volotea og easyJet: (EU:C:2022:886, præmis 151-155) og sag C-763/21 P: TUIfly (EU:C:2023:528).
(...)
Begrebet »offentlig regulering« i Krl. § 11 a, stk. 2, nr. 2, skal forstås i overensstemmelse med Krl. § 2, stk. 2, jf. ovenfor pkt. 4.2.
(...)
- Side 251 -
...kunne siges at overstige Portal Fyn.dk’s omkostninger og en rimelig fortjeneste ved at udvikle og etablere portalen. Afgørende efter Krl. § 11 a synes altid at måtte være, om der gives en økonomisk støtte, som ikke modsvares af en økonomisk modydelse, således at støtten indebærer en økonomisk fordel for virksomheden, som kan forvride konkurrencen.
...offentlig regulering som hovedregel forudsætter, at støtten ydes på markedsvilkår, vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering af, om støtten forvrider konkurrencen, dog i en række tilfælde kunne indgå i denne vurdering af støttens lovlighed. Heraf følger også, at de to vurderinger efter henholdsvis nr. 1 og nr. 2 ofte vil være sammenfaldende.
(...)
Hvis en kommunal eller regional støtte er omfattet af Krl. § 11 a, stk. 2, nr. 2, og støtten dermed ikke er lovlig i henhold til gældende offentlig regulering, kan allerede tilsynsmyndigheden påbyde støtten bragt til ophør. Og hvis alene
(...)
- Side 252 -
betingelsen i Krl. § 11 a, stk. 2, nr. 1, er opfyldt, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke udstede påbud, men kun rette henvendelse til vedkommende myndighed efter Krl. § 2, stk. 5.
(...)
Ifølge ordlyden af Krl. § 11 a, stk. 1, »kan« Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udstede påbud om, at ulovlig offentlig støtte skal bringes til ophør eller tilbagebetales. Det vurderes konkret, om dette er relevant og proportionalt.
(...)
...virksomheder, der drives i selskabsform, jf. Krl. § 11 a, stk. 4. Endvidere er erhvervsministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om, at tilbagebetalingspåbud efter stk. 1 også kan rettes mod andre helt eller delvis offentligt ejede virksomheder, der drives i »selskabslignende« form. Hermed sigtes bl.a. til virksomheder som TV 2 og Danmarks
(...)
- Side 253 -
...tid fastsatte rentesats.295295. Rentebestemmelsen blev ændret i 2010 for at bringe forrentningen i overensstemmelse med, hvad der gælder for tilbagebetaling af ulovlig EU-statsstøtte. Det betød samtidig, at der indførtes hjemmel til at pålægge renters rente. Forrentning kan ske fra udbetalingen af den ulovlige støtte, og indtil tilbagebetaling sker.
(...)
...kommune eller anden myndighed, som havde ydet støtten, men dette er nu ændret, således at yderen også bliver belastet økonomisk af et tilbagebetalingskrav og dermed har et særligt incitament til at sikre sig, at der ikke ydes ulovlig støtte.296296. Indført ved en lovændring i 2012 med virkning fra den 1.3.2013. Se Fog og Honoré i ET 2013, p. 253 ff.
(...)
...at en bestemt offentlig støtte efter de forhold, som rådet har kendskab til, ikke er konkurrenceforvridende, og at der derfor ikke er grundlag for at udstede påbud efter stk. 1. En sådan negativattest (ikke-indgrebserklæring) er principielt bindende for styrelsen, der herefter ikke vil kunne give påbud efter Krl. § 11 a, stk. 1, medmindre forholdene
(...)
- Side 254 -
ændrer sig, eller der fremkommer ny oplysninger, som ændrer grundlaget for afgørelsen. Sml. om negativattester ovenfor pkt. 6.6 (og pkt. 7.4). Styrelsen har i medfør af Krl. § 11 a, stk. 6, 2. pkt., fastsat nærmere regler om sådan anmeldelse af offentlig støtte, herunder om brug af særlige anmeldelsesskemaer, jf. bkg. nr. 467 af 8.6.2005.
- Side 255 -
Sådanne spørgsmål er tidligere blevet behandlet efter Krl. § 11 a, jf. f.eks. Kdl. af 22.5.2006 (Morsø Kommune, sag 2005-0003606), men indgreb efter § 11 a viste sig ikke altid at være velegnet i disse tilfælde, hvilket førte til vedtagelsen af § 11 b.
(...)
- Side 256 -
...skal udøve en egentlig priskontrol på områder med frit valg, og styrelsen har ikke pligt til at behandle sager (eller klager) efter Krl. § 11 b, idet styrelsen fortsat kan prioritere sine ressourcer efter Krl. § 15, stk. 1, 4. pkt. Ligesom i Krl. § 11 a kan styrelsen endvidere undlade at behandle en sag, hvis den har EU-dimension, jf. § 11 b, stk. 4.
- Side 293 -
...11 a, stk. 3, 1. pkt., at afgørelse af, om offentlig støtte ydet til en erhvervsvirksomhed er lovlig, træffes af vedkommende minister, henholdsvis den kommunale (og regionale) tilsynsmyndighed. Det følger endvidere af § 15, stk. 1, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan behandle sager af egen drift, efter anmeldelse eller på grundlag af en klage.