Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 11a

- Side 333 -

...underkendelse af Konkurrencerådets afgørelse i sagen om Kastrup Strandpark kan forventes at få for den fremtidige praksis efter konkurrencelovens § 11 a. Endelig diskuteres rækkevidden af besvarelsen af første forskningsspørgsmål i forhold til at overføre konklusionerne på andre myndigheder i Danmark og øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...statsstøttekontrollen. Det indgår ikke direkte i afhandlingens forskningsspørgsmål at bedømme, om inddragelse af de danske konkurrencemyndigheder efter konkurrencelovens § 11 a kan afhjælpe disse to væsentlige udfordringer på statsstøtteområdet, men besvarelsen af forskningsspørgsmålene har alligevel skabt et grundlag for at gøre visse bemærkninger herom.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 334 -

...kunne aflaste Kommissionen for sager i samme omfang, som det er tilfældet inden for anvendelsesområdet af forordning nr. 1/2003. Dertil kommer, at sagsbehandlingstiderne for sager efter konkurrencelovens § 11 a har en gennemsnitlig længde, der heller ikke på dette punkt vil kunne bidrage til en mere effektiv håndhævelse af gennemførelsesforbuddet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...foreligge praksis fra danske domstole, der aktivt håndhæver TEUF artikel 108, stk. 3, 3. pkt. Årsagerne hertil kan være mange, men da bestemmelsen ikke skal påses ex officio, er det klart, at retspraksis først og fremmest forudsætter, at domstolene får forelagt sager om ulovlige støtteforanstaltninger, og at EU’s statsstøtteregler bliver påberåbt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 335 -

...konkurrencemyndighederne, der er omkostningsfrit, medmindre sagen indbringes for Konkurrenceankenævnet, hvor der i så fald påløber et gebyr på 5.000 kroner. Derved fremstår konkurrencelovens § 11 a samlet set som et mere velegnet håndhævelsesinstrument, end den direkte håndhævelse af TEUF artikel 108, stk. 3, 3. pkt., som er overladt nationale domstole.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Konkurrencerådet heller ikke selv givet udtryk for at indtage. For myndigheden synes spørgsmålet om samhandelspåvirkning alene at rejse spørgsmål om kompetencefordelingen i forhold til Kommissionen, mens TEUF artikel 108, stk. 3, 3. pkt., aldrig er blevet fremhævet som en del af det retsgrundlag, hvorpå støtteforanstaltningers lovlighed skal vurderes.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...perspektiv udgør en processuel regel, som skal anvendes og fortolkes EU-konformt i sager om støtte omfattet af TEUF artikel 107, stk. 1. Såvel lovgiver og konkurrencemyndighederne ses da også i stigende grad at anskue konkurrencelovens § 11 a i et EU-retligt lys, men endnu ses der ikke at være givet udtryk for en fuld erkendelse af forholdet til EU-retten.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Der kan med rette stilles spørgsmål ved, om en mere EU-retlig forståelse af konkurrencelovens § 11 a, hvorved bestemmelsen får karakter af en processuel regel til håndhævelse af gennemførelsesforbuddet, yder et mere teoretisk end praktisk bidrag til anvendelsen af bestemmelsen. Da konkurrence-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 336 -

...konkurrencelovens § 11 a, også foreligger støtte efter TEUF artikel 107, stk. 1.985985. For en modsat opfattelse heraf, se Pernille Wegener Jessen, Konkurrencelovens § 11 a og offentlig støtte med samhandelspåvirkning, UfR 2010B (side 159-167), side 160. Derved bør TEUF artikel 108, stk. 3, 3. pkt., indtage en central plads i legalitetsvurderingen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ikke udgjorde støtte. Foretages legalitetsvurderingen efter TEUF artikel 108, stk. 3, 3. pkt., er det direkte forudsat i lovens forarbejder, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal inddrages i bedømmelse af støttens lovlighed, hvad der qua styrelsens særlige sagkundskab og erfaring på området må betragtes som en styrkelse af sagernes behandling.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 337 -

...konkurrencelovens § 11 a i 2012 vidner om. Lovændringen er en nyskabelse i forhold til, at støtte ikke længere skal tilbagebetales til myndigheden, der har ydet den, men til statskassen. Denne ændring får dog ligesom de øvrige elementer i forslaget næppe selvstændig indflydelse på myndighedernes kontrol med støtte omfattet af TEUF artikel 107, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...konkurrencelovens § 11 a, stk. 5, overvejes med henblik på at skabe kohærens mellem de to systemer. Det følger allerede af forældelsesloven, at forældelsesfristen for visse fordringer er på 10 år, og en tilsvarende frist inden for anvendelsesområdet af konkurrencelovens § 11 a vil således ikke adskille sig fra, hvad der i forvejen gælder på andre retsområder.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...yder dog ikke væsentlige bidrag til forståelsen af selve konkurrencelovens § 11 a, idet sagen begrænsede sig til en afvisning af, at Konkurrencerådet havde løftet bevisbyrden for, at der overhovedet forelå støtte. Rettens behandling af bevisspørgsmålet kan dog i sig selv få væsentlig betydning for den kommende praksis efter konkurrencelovens § 11 a.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 338 -

...blevet afgjort af Konkurrencerådet, har til illustration omhandlet mulig støtte til en webportal ved bl.a. andet at stille et domænenavn gratis til rådighed, støtte gennem udlejning af erhvervsgrund i 1979 med en markedsleje på nul kroner, mulig støtte til udlejning af et kongreshotel tilknyttet et stadionanlæg samt endelig salg af et større havneareal.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...praksis at opereres med strenge beviskrav, hvilket også var tilfældet i Kastrup Strandpark-sagen. Lægges den af Sø- og Handelsretten foretagne bevisvurdering til grund, synes den praktiske anvendelse af konkurrencelovens § 11 a væsentligt reduceret. Dette må i hvert fald anføres for de sager, hvor mulig støtte vurderes af uafhængige vurderingsmænd.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...og konkurrencelovens § 11 a, men er ikke nødvendigvis begrænset hertil. Besvarelsen af første forskningsspørgsmål angår således i vidt omfang generelle spørgsmål om national myndighedskontrol i forhold til ulovlig støtte efter TEUF artikel 107, stk. 1. Afgørende for, om nationale myndigheder kan føre kontrol herefter, er derfor i vidt omfang ikke et

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 339 -

...sikre en effektiv håndhævelse af gennemførelsesforbuddet. En tilsvarende, men mindre omfangsrig, undersøgelse er foretaget andetsteds af Statsforvaltningens kompetence, og lignende undersøgelser kan forestilles i forhold til andre myndigheder.986986. Kasper Ullerup Bach, Tilsynet med kommunal EU-statsstøtte, Juristen, nr. 5/6 (side 139-145), 2011.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forskelle medlemsstater, Paul F. Nemitz (red.), The Effective Application of EU State Aid Procedures – The Role of National Law and Practice, 1. udgave, Kluwer Law International, 2007; Study On The Enforcement Of State Aid Law At National Level udgivet af Kommissionen i 2006 og opdateret i 2009 (begge tilgængelige på Kommissionens website for konkurrence).

Læs på Jurabibliotek