- Side 159 -
...s. 100, Vesterdorf og Uhd Nielsen 2009, s. 475 ff. samt Kasper Ullerup Bach: Konkurrencerådets kontrol med ulovlig EU-statsstøtte 2013. Der er mulighed for påbud, når støtten direkte eller indirekte har til formål eller til følge at forvride konkurrencen og ikke er lovlig i henhold til offentlig regulering.22. Konkurrencelovens § 11 a, stk. 1 og 2.
(...)
...konkurrencebegrænsende aftaler, misbrug af dominerende stilling samt fusionskontrol alle er stærkt influeret af EU’s konkurrenceregler, er dette i mindre omfang tilfældet for reglerne om offentlig støtte. Der er dog flere forhold i konkurrencelovens § 11 a, som direkte kan sammenlignes med tilsvarende forhold efter EUF-traktatens art. 107-109. Der er
(...)
- Side 160 -
...inspiration i EU-reglerne i forbindelse med fortolkningen. En række forhold er dog i høj grad identiske, hvorved der skal hentes inspiration i de europæiske regler.33 Hvor der er en høj grad af identitet kan fremstillinger om EU-statsstøtteretten give bidrag til anvendelsen af konkurrencelovens § 11 a, se bl.a. Sune Troels Poulsen: Statsstøtteret i EU.
...for kommunale og regionale enheder findes retsgrundsætninger om tildelingen af offentlig støtte i kommunalfuldmagten.55. Herom, se Gammelgaard: Kommunal erhvervsvirksomhed 2004 og Revsbech: Kommunernes opgaver 2015. Efter disse regler var der allerede inden vedtagelsen af § 11 a i konkurrenceloven reelt et forbud mod konkurrenceforvridende støtte,
- Side 162 -
...en blåstempling findes i den særregulering, som fastsætter støtten. Endvidere, for det tredje, er der ingen anmeldelsespligt af offentlig støtte efter de danske regler, som det er tilfældet efter traktatens bestemmelser. Kun i de tilfælde, hvor man ønsker at opnå en »ikke-indgrebserklæring«, er der anmeldelsespligt. Herom, se nedenfor i afsnit 5.6.
- Side 163 -
...Afgørende er, at der tales om fordele, som opnås for bestemte virksomheder, og at disse fordele skal kunne manifestere sig som en økonomisk fordel for den pågældende virksomhed. Dette medfører, at der skal være et vist element af ensidighed, dvs. der må ikke være tale om en ordning, hvor man har en balanceret udveksling af ydelser (eksempelvis pro-
- Side 167 -
...have accepteret, at såfremt visse betingelser er opfyldt, er sådanne tilskud ikke at betragte som støtte. Dette fremgår af sag C-280/00, Altmark. Det må antages, at dette resultat også vil være gældende inden for dansk ret og ved anvendelsen af konkurrencelovens § 11 a, dog tilpasset de særlige forhold, som gør sig gældende for den danske regulering.
- Side 168 -
...reelt er tale om støtte, som oftest blot holder støttemodtageren i live. Investeringsstøtte betegner derimod det forhold, at støtten gives i forbindelse med en eller flere virksomheders investeringer, og som sådan udelukkende er tiltænkt at skulle gives en enkelt gang, hvor driftsstøtten ofte må gives løbende, hvis virksomhedernes drift ikke forbedres.
(...)
Efter konkurrencelovens § 11 a sondres der ikke udtrykkeligt mellem de forskellige typer af støtte. Sondringerne har dog den betydning, at vurderingen af, om der foreligger konkurrenceforvridende støtte, vil give forskelligt resultat alt efter støttetypen.
- Side 169 -
Der stilles ingen krav til, hvem der kan være støttemodtager, og dette kan være såvel private som offentlige virksomheder. Efter formuleringen skal støtten være givet til »erhvervsvirksomhed«. Dette begreb forstås efter konkurrencelovens § 11 a på samme måde som efter lovens § 2. Herom, se kapitel 1, afsnit 1.6.1.
...anvendelse af § 11 a på støtte, da støtten allerede er ulovlig. Ved støtte, som er konkurrenceforvridende, men som ikke er ulovlig efter anden lovgivning, kunne der være behov for anvendelsen af forbuddet i konkurrencelovens § 11 a, men bestemmelsen kan ikke anvendes her, da begge kriterier skal være opfyldt (både konkurrenceforvridende og ulovlig).
- Side 170 -
...at den visiterede tid i gennemsnit er højere end den faktisk leverede tid hos den ældre. Det blev således fundet, at der var tale om konkurrenceforvridende offentlig støtte, idet kommunen (uden at have dokumentation herfor) fordelte omkostninger på et højere antal leverede timer, end hvad der måtte anses for realistisk. Styrelsen antog i den forbin-
(...)
- Side 171 -
...leverandørvirksomhed i forhold til privat leverandørvirksomhed, der ikke har adgang til samme løntilskud. Konkurrenceankenævnet påpegede endvidere, at denne begunstigelse indebar støtte ved hjælp af offentlige midler omfattet af konkurrencelovens § 11 a, stk. 1, idet den kommunale leverandørvirksomhed måtte anses for erhvervsvirksomhed i bestemmelsens forstand.
(...)
...Konkurrenceankenævnet ikke grund til at tilsidesætte, at Socialministeriet efter lov om social service har anset sig for kompetent til at træffe afgørelse efter § 11 a, stk. 3. Ankenævnet lægger herefter til grund, at der var tale om ulovlig støtte, og at betingelsen i konkurrencelovens § 11 a, stk. 2, nr. 2, for udstedelse af påbud hermed var opfyldt.
(...)
Med disse bemærkninger tiltrådte ankenævnet, at Morsø Kommune havde ydet konkurrenceforvridende støtte i strid med konkurrencelovens § 11 a.
(...)
- Side 172 -
...offentlige myndighed), hvor det er en anden offentlig myndighed, eksempelvis et ministerium, der har fastsat afregningsprisen, eller hvor prisen er fastsat efter et udbud. I overensstemmelse med konkurrencelovens § 11 a, stk. 5, har erhvervsministeren efter forhandling med sundheds- og ældreministeren udstedt bekendtgørelse 2181 af 16. december 2020.
- Side 175 -
...erhvervsvirksomheder, selvejende institutioner samt helt eller delvist offentligt ejede virksomheder, der drives i selskabsform. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at påbud efter stk. 1 om tilbagebetaling af støtte også kan rettes til nærmere bestemte helt eller delvist offentligt ejede virksomheder, der drives i selskabslignende form.
- Side 176 -
Der er anmeldelsespligt for modtagelse af offentlig støtte efter konkurrencelovens § 11 a, stk. 6. Bestemmelsen i § 11 a, stk. 6, modsvarer de ikke-indgrebserklæringer, som ses i lovens § 6, stk. 5, jf. § 9, og i § 11, stk. 5.
De nærmere regler for anmeldelse af støtte gives i bekendtgørelse nr. 467 af 8. juni 2005. Anmeldelse efter konkurrencelovens § 11 a, stk. 6, 1. pkt., kan indgives af det ministerium, den region eller den kommune, hvorunder støtten