- Side 535 -
...regler om statsstøtte i 2000. De danske regler på området blev indført med konkurrencelovens § 11 a. Denne bestemmelse er også i dag hjemlen til, at Konkurrencerådet kan udstede påbud om, at støtte, der er ydet ved hjælp af offentlige midler til fordel for bestemte former for erhvervsvirksomhed, skal bringes til ophør og tilbagebetales til statskassen.
- Side 537 -
...konkurrencebegrænsende støtte: Rapport om konkurrencebegrænsende erhvervsstøtte (endelig udgave), 2000. Grunden til at reglerne først indførtes på dette tidspunkt, skal formentligt ses i lyset af den skepsis, der herskede blandt medlemsstaterne i relation til anvendelsen og udbredelsen af EU-statsstøttereglerne, som er beskrevet nedenfor i afsnit 2.1.1.
- Side 541 -
Efter konkurrencelovens § 11 a, stk. 1, er statsstøtte ulovlig, når:
- Side 542 -
...konkurrenceforvridende. Støttebegrebet i konkurrencelovens § 11 a svarer til støttebegrebet i art. 107, stk. 1 TEUF, og begrebet »konkurrenceforvridende« er inspireret heraf.2020. Ibid. Både støtte, der reelt forvrider konkurrencen, og støtte, der alene har til formål at forvride konkurrencen, anses for omfattet af konkurrencelovens § 11 a, stk. 1.2121. Ibid.
...love, bekendtgørelser, aktstykker, generelle budgetregler og kommunalfuldmagten samt ratificerede konventioner og EU-retlig regulering.2222. Ibid. Dette betyder, at støtte, der ydes i strid med art. 107, stk. 1 TEUF, efter omstændighederne kan være lovlig efter konkurrencelovens § 11 a, stk. 1, hvis støtten gives i henhold til offentlig regulering.
- Side 544 -
...henblik på en fornyet vurdering. På den baggrund vurderede Sø- og Handelsretten i 2013, at den aftalte leje lå inden for den økonomiske ramme, som en fornuftig privat udlejer ville indgå aftale om (den markedsøkonomiske aktørtest). Retten fandt derfor ikke, at Tårnby Kommune havde ydet støtte i strid med konkurrencelovens § 11 a.3030. U 2013.2799 SH.