- Side 363 -
...konkurrencen.3232. Konkurrencelovens § 11 a, stk. 2, jf. stk. 1. For nærmere om konkurrencelovens § 11 a se fx Pinborg & Helge Straton-Andersen, Konkurrenceloven, 5. udgave, Djøf Forlag 2022, s. 829-866, og Heide-Jørgensen og Naundrup Olesen, 20 år med konkurrencelovens § 11 a, Juristen nr. 6/2020, s. 242-253. Af § 11 a, stk. 2, nr. 2, følger dog, at påbud ik-
(...)
- Side 364 -
...offentlig regulering. Såfremt dette ikke er tilfældet, kan støtten påbydes tilbagebetalt, forudsat den kan antages at forvride konkurrencen. Heri ligger flere forudsætninger, herunder:3333. Se også Garzaniti, Electronic Communications, Audiovisual Services and the Internet: EU Competition Law and Regulation, 4th edition, Sweet and Maxwell 2020, s. 867-880.
(...)
...betragtninger om forholdet til EU-statsstøtteretten. Afslutningsvis knyttes enkelte betragtninger til a) bredbåndspuljen, b) energiselskabernes fiberinvesteringer, c) kommunal udlejning af arealer, bygninger mv. til teleformål, d) kommunale investeringer i wi-fi-hotspots samt e) teleinfrastruktur, herunder udbud af passiv infrastruktur. Ud over at
- Side 365 -
...støtte3535. Se fx Heide-Jørgensen, Nye regler i Konkurrenceloven om konkurrenceforvridende offentlig støtte, UfR 2000B.490. mellem de forskellige myndigheder, dvs. Konkurrencerådet, EU-Kommissionen3636. EU’s statsstøtteregler gælder parallelt med konkurrencelovens § 11 a, men begrænses ikke af offentlig (dansk) regulering. eller anden dansk ressortmyndighed.
- Side 366 -
...I-02099. Endvidere vil, jf. nærmere nedenfor, kommunalt ejede forsyningsselskaber ikke være omfattet af konkurrencelovens § 11 a alene på baggrund af det kommunale ejerskab. Normalt er disse selskaber entydigt udskilt fra den kommunale økonomi og deres indtægter hentet direkte hos slutbrugerne, hvorfor deres midler heller ikke tilregnes det offentlige.