- Side 61 -
...Tillæg A, p. 3663 v.sp. Sml. art. 101, stk. 3 TEUF. Formålet med reglerne om fusionskontrol i Krl. §§ 12-12 g er også bl.a. at sikre, at »de fordele for de fusionerende virksomheder, der f.eks. ligger i en større styrke på eksportmarkederne, ikke betales af de danske forbrugere eller mindre konkurrenter«.4848. FT 1999-2000, Tillæg A, p. 6814 h.sp.
- Side 110 -
...have til formål eller følge også at samordne de – fortsat eksisterende – stiftende virksomheders konkurrenceadfærd i øvrigt, og hvor sådanne »samordningsaspekter« går ud over, hvad der er nødvendigt for selve joint venture-samarbejdet, vil disse aspekter skulle vurderes efter Krl. § 6. Se nærmere nedenfor pkt. 9.2 og pkt. 9.5.4 om Krl. § 12 c, stk. 3.
- Side 263 -
...selvstændigt fungerende joint venture ikke når over omsætningstærsklerne i Krl. § 12, stk. 1, eller hvis aftalen blot etablerer et uselvstændigt hjælpeorgan, jf. ovenfor pkt. 6.2.2. Sml. Kommissionens »meddelelse om begrænsninger, der er direkte knyttet til og nødvendige for gennemførelsen af fusioner« (accessoriske begrænsninger), EUT 2005 C 56/24.
- Side 265 -
...fusioner henvist fra anden myndighed, og ifølge nr. 4 (som er indsat i 2024) har styrelsen tillige mulighed for at behandle en fusion, selv om den ikke lever op til de nævnte tærskelværdier (men alene en lavere omsætningstærskel), dersom styrelsen vurderer, at der alligevel er risiko for, at fusionen vil hæmme den effektive konkurrence betydeligt.
(...)
Kriteriet for, at konkurrencelovens bestemmelser om fusionskontrol finder anvendelse, er således ifølge Krl. § 12, stk. 1, at
(...)
...omsætningstærsklerne i konkurrenceloven, anmeldes og behandles fortsat umiddelbart efter konkurrencelovens regler, og på visse betingelser kan Erhvervsstyrelsen altså også henvise telefusionssager til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter Krl. § 12, stk. 1, nr. 3, uden hensyn til de omsætningstærskler, som fremgår af § 12, stk. 1, nr. 1-2. eller
(...)
- Side 266 -
4 Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har krævet en fusion anmeldt (såkaldt call-in) i henhold til Krl. § 12, stk. 6 (dvs. selv om omsætningstærsklerne i stk. 1, nr. 1 og 2, ikke er opfyldt, men de deltagende virksomheder dog har en samlet omsætning i Danmark på mindst 50 mio. kr., og der vurderes at være risiko for betydelig konkurrenceskade).
(...)
...afhændelser, som er sket efter sidste regnskabsaflæggelse. I medfør af Krl. § 12, stk. 4, er der i bekendtgørelsesform fastsat nærmere regler for beregning af omsætningen efter § 12, stk. 1, jf. bkg. nr. 1286 af 26.11.2019 (omsætningsbekendtgørelsen) samt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning hertil fra januar 2020 som opdateret i juni 2023.
(...)
En fusion, som Kommissionen efter fusionsforordningen henviser til behandling i Danmark, jf. Krl. § 12, stk. 5, vil altid skulle vurderes efter konkurrencelovens fusionsregler, og tærskelværdierne i Krl. § 12, stk. 1, har her ingen relevans.
(...)
- Side 267 -
omsætningen i såvel moderselskabet som datter- og søsterselskaber, der skal medregnes (jf. dog Krl. § 12, stk. 2, vedrørende erhvervelse af dele af en anden virksomhed), såvel som omsætningen i tilknyttede joint ventures. En deltagende eller tilknyttet virksomhed kan i princippet også være staten, en region eller en kommune.
(...)
Ved sammensmeltning af hidtil uafhængige virksomheder til én ny virksomhed (jf. Krl. § 12 a, stk. 1, nr. 1) vil de deltagende virksomheder være de virksomheder, der sammenlægges. Det er således disse virksomheders samlede koncernomsætning, der skal lægges til grund for vurderingen efter Krl. § 12, stk. 1.
(...)
...betragtes som »deltagende«, når omsætningen skal beregnes. I tilfælde af, at der kun erhverves enekontrol over en del af en anden virksomhed, medregnes kun omsætningen fra den del, der overtages, jf. Krl. § 12, stk. 2 – medmindre der er tale om en etapevis erhvervelse (inden for to år) mellem de samme personer eller virksomheder, jf. Krl. § 12, stk. 3.
(...)
- Side 268 -
...styrelsen vurderer, at der er risiko for, at fusionen hæmmer den effektive konkurrence betydeligt. Risikovurderingen må nødvendigvis ses i sammenhæng med den materielle vurdering efter Krl. § 12 c, men der er alene tale om en umiddelbar vurdering på det foreliggende grundlag, idet en dyberegående undersøgelse først foretages efter fusionens anmeldelse.
(...)
...være fare for »call-in«, kan de gardere sig imod en forlængelse af tre-måneders-fristen ved selv (evt. fortroligt) at orientere styrelsen tidligst muligt, jf. FT 2023-24, L 121, Tillæg A, bemærkningerne til § 12, stk. 6, 4. pkt. Endvidere kan fusionen senest kræves anmeldt seks måneder efter fusionens gennemførelse. Se om fristerne Krl. § 12, stk.
- Side 269 -
...konkurrencelovens bestemmelser om fusionskontrol normalt ikke anvendelse på fusioner med EU-dimension, jf. Krl. § 12, stk. 5, og hermed er der i realiteten indlagt en øvre grænse for anvendelsen af konkurrencelovens fusionsregler. EU-dimension foreligger ifølge fusionsforordningens art. 1, når samtlige betingelser i ét af følgende sæt af kriterier er opfyldt:
- Side 270 -
En fusion, der er omfattet af konkurrencelovens § 12, stk. 1, eller henvist efter stk. 5, skal anmeldes til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, efter at fusionsaftalen er indgået, overtagelsestilbuddet er offentliggjort eller en kontrollerende andel er erhvervet.
(...)
- Side 271 -
...krævet anmeldt i henhold til § 12, stk. 6 (sml. ovenfor pkt. 9.3.1), skal i givet fald anmeldes, uanset at den allerede er gennemført, jf. § 12 b, stk. 1, 2. pkt. Implementeringsforbuddet i § 12 c, stk. 5, finder her tilsvarende anvendelse i det omfang, fusionen endnu ikke er gennemført på den dag, hvor fusionen kræves anmeldt, jf. § 12, stk. 1, nr. 4.
(...)
En krænkelse af implementeringsforbuddet i Krl. § 12, stk. 1, nr. 4, 2. pkt., jf. § 12 c, stk. 5, vedrørende en fusion, som er krævet anmeldt efter § 12, stk. 6, vil ligeledes kunne straffes,
(...)
- Side 272 -
En fusion mellem en dansk virksomhed og en virksomhed fra et tredjeland uden for EU vil altid skulle anmeldes til de danske konkurrencemyndigheder, når betingelserne i Krl. § 12 er opfyldt, uanset om fusionen er anmeldt og godkendt i det pågældende tredjeland.
- Side 273 -
...Forbrugerstyrelsen afgørelse om, hvorvidt en fusion skal godkendes eller forbydes efter konkurrenceloven, når der foreligger anmeldelsespligtig i henhold til Krl. § 12 b, stk. 1, eller når sagen af Kommissionen er henvist til behandling i Danmark, jf. Krl. § 12, stk. 5. (Hjemmel for det sidste findes i gennemførelsesforordningen, jf. ovenfor pkt. 9.3.2 in fine).