- Side 61 -
...Tillæg A, p. 3663 v.sp. Sml. art. 101, stk. 3 TEUF. Formålet med reglerne om fusionskontrol i Krl. §§ 12-12 g er også bl.a. at sikre, at »de fordele for de fusionerende virksomheder, der f.eks. ligger i en større styrke på eksportmarkederne, ikke betales af de danske forbrugere eller mindre konkurrenter«.4848. FT 1999-2000, Tillæg A, p. 6814 h.sp.
- Side 110 -
...have til formål eller følge også at samordne de – fortsat eksisterende – stiftende virksomheders konkurrenceadfærd i øvrigt, og hvor sådanne »samordningsaspekter« går ud over, hvad der er nødvendigt for selve joint venture-samarbejdet, vil disse aspekter skulle vurderes efter Krl. § 6. Se nærmere nedenfor pkt. 9.2 og pkt. 9.5.4 om Krl. § 12 c, stk. 3.
- Side 263 -
...selvstændigt fungerende joint venture ikke når over omsætningstærsklerne i Krl. § 12, stk. 1, eller hvis aftalen blot etablerer et uselvstændigt hjælpeorgan, jf. ovenfor pkt. 6.2.2. Sml. Kommissionens »meddelelse om begrænsninger, der er direkte knyttet til og nødvendige for gennemførelsen af fusioner« (accessoriske begrænsninger), EUT 2005 C 56/24.
- Side 268 -
...styrelsen vurderer, at der er risiko for, at fusionen hæmmer den effektive konkurrence betydeligt. Risikovurderingen må nødvendigvis ses i sammenhæng med den materielle vurdering efter Krl. § 12 c, men der er alene tale om en umiddelbar vurdering på det foreliggende grundlag, idet en dyberegående undersøgelse først foretages efter fusionens anmeldelse.
- Side 270 -
...værdipapirer (aktier m.v.) fra forskellige sælgere, når fusionen omgående anmeldes til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og erhververen ikke udøver de til værdipapirerne knyttede stemmerettigheder eller kun gør det med henblik på at bevare den fulde værdi af sin investering og efter dispensation fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. stk. 6.
(...)
- Side 271 -
...godkendt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har dog hjemmel til (eventuelt på vilkår) at dispensere fra forbuddet mod at gennemføre fusionen, medens sagen er under behandling, jf. Krl. § 12 c, stk. 6. For en fusion, som er krævet anmeldt efter § 12, stk. 6, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fastsætte en frist for anmeldelsen, jf. stk. 6, 2. pkt.
(...)
- Side 272 -
...fra styrelsens side. Med hjemmel i Krl. § 12 b, stk. 3, og § 15 b har erhvervsministeren fastsat nærmere regler om anmeldelse af fusioner, herunder om valget mellem en »forenklet« og en »almindelig« anmeldelse, jf. bkg. nr. 690 af 15.5.2020 som ændret ved bkg. nr. 1040 af 22.6.2020 (samt Krl. § 12 h, stk. 1). Se også Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
- Side 273 -
...Forbrugerstyrelsen afgørelse om, hvorvidt en fusion skal godkendes eller forbydes efter konkurrenceloven, når der foreligger anmeldelsespligtig i henhold til Krl. § 12 b, stk. 1, eller når sagen af Kommissionen er henvist til behandling i Danmark, jf. Krl. § 12, stk. 5. (Hjemmel for det sidste findes i gennemførelsesforordningen, jf. ovenfor pkt. 9.3.2 in fine).
- Side 274 -
...gribe ind med et forbud, at fusionen skaber eller styrker en dominerende stilling, må det dog fortsat være sådan, at dominansbegrebet vil kunne være en væsentlig indikator for, om en fusion vil medføre betydelige konkurrenceskader.318318. Ifølge FT 2004-05, Tillæg A, p. 1647 v.sp., vil tidligere praksis på dette område således fortsat være anvendelig.
(...)
- Side 276 -
...Jf. Kommissionens beslutning i Kali+Salz-sagen, EFT 1994 L 186/38, og (i forlængelse heraf) Domstolens dom i de forenede sager C-68/94 og C-30/95: Kali+Salz (EU:C:1998:148, præmis 110-115) samt Rettens dom i sag T-251/00: Lagardère og Canal+ (EU:T:2002:278). Se nu Kommissionens retningslinjer for horisontale fusioner i EUT 2004 C 31/5, pkt. 89-90.
(...)
- Side 277 -
Afgørende er i bund og grund, om den ændrede markedsstruktur, som fusionen bevirker, vurderes at ville hæmme den effektive konkurrence på det relevante marked betydeligt, jf. Krl. § 12 c, stk. 2.
- Side 279 -
Krl. § 12 c, stk. 3 og 4, giver særlige regler for vurderingen af et joint venture, som udgør en fusion efter Krl. § 12 a, stk. 2.
(...)
...skal eventuelle samordningsaspekter undersøges, dvs. om fusionen tillige har til formål eller til følge at samordne fortsat uafhængige (moder)virksomheders konkurrenceadfærd. I det omfang, det sidste er tilfældet, vurderes denne samordning efter kriterierne i Krl. § 6, stk. 1, og § 8, stk. 1 – eller efter art. 101, stk. 1 og 3, hvis dette er aktuelt.
(...)
...Krl. § 12 c, stk. 3, skal der først tages hensyn til, om to eller flere af de stiftende virksomheder (fortsat) er markant til stede på samme marked som det pågældende joint venture eller på et marked i et tidligere eller efterfølgende omsætningsled eller på et beslægtet og nært forbundet marked, jf. Krl. § 12 c, stk. 4, nr. 1. Hvis alle de stiftende
(...)
- Side 280 -
Dernæst skal der tages hensyn til, om de deltagende virksomheder i kraft af en samordning, der direkte skyldes oprettelsen af det pågældende joint venture, har mulighed for at hindre konkurrencen for en væsentlig del af de pågældende varer eller tjenesteydelser, jf. Krl. § 12 c, stk. 4, nr. 2.
...anmeldelsens offentliggørelse (sml. ovenfor pkt. 9.4). Styrelsen kan dog tilbagekalde en godkendelse givet efter en forenklet sagsbehandling, hvis det viser sig, at der i anmeldelsen er afgivet urigtige eller vildledende oplysninger, og i stedet pålægge de deltagende virksomheder inden to uger at indgive en almindelig anmeldelse, jf. Krl. § 12 f, stk. 2-3.
(...)
- Side 284 -
...for en godkendelse har foreligget. Hjemlen skal anvendes under iagttagelse af det almindelige proportionalitetsprincip, hvorefter den mindst vidtgående foranstaltning skal vælges, og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bør i den forbindelse også overveje »enhver anden forholdsregel, som vil kunne genoprette en effektiv konkurrence«, jf. Krl. § 12 g.