Bemærk, at § 12c blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 12c, om det har en betydning.
- Side 0 -
Efter konkurrencelovens § 12 c godkender Konkurrencerådet, eventuelt på baggrund af en tilsagnspakke, fusioner, som ikke skader konkurrencen. Det materielle kriterium herfor fremgår nærmere af § 12 c, stk. 2:
(...)
Fusioner i form af et joint venture underkastes derfor en dobbeltanalyse, der dels er en dominanspræget analyse efter konkurrencelovens § 12 c, stk. 2, og dels en supplerende kartelanalyse, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 3, og § 6. Både juridisk og begrebsmæssigt kan der derfor sondres mellem:
Henover årene er der sket en betydelig udvikling i den underliggende (økonomiske) teori vedrørende (konkurrencebegrænsende) fusioner, som har afsat sig markante spor i praksis. Dette er sket løbende og i princippet frigjort fra den sproglige formulering af bedømmelseskriteriet i konkurrencelovens § 12 c.
...godkendelse på baggrund af en forenkelt sagsbehandling, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 7. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan derfor gennemføre en forenklet sagsbehandling og godkende fusionen efter konkurrencelovens § 12 c, stk. 7, også selvom der er sket anmeldelse efter den normale anmeldelsesprocedure, jf. nærmere i kapitel 5, afsnit 9.
Et joint venture omfattet af fusionskontrolreglerne underkastes en supplerende analyse, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 3, der henviser til konkurrencelovens §§ 6 og 8, med henblik på at vurdere om joint venturet:
(...)
...2, og medfører reelt, at Konkurrencerådet skal foretage en to-leddet analyse i sin vurdering af et anmeldt joint venture. Dels skal selve fusionsaspekterne vurderes, dvs. om etableringen af det selvstændigt fungerende joint venture hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, og dels skal eventuelle samordningsaspekter ved joint venturet vurderes.
Begrebet spillover effects dækker over risikoen for en samordnet adfærd hos stifterselskaberne som følge af deres fælles forbindelse til joint venturet. I konkurrencelovens § 12 c, stk. 4, er angivet nærmere retningslinjer for analysen, idet denne skal kvalificere:
(...)
På baggrund af formuleringen af konkurrencelovens § 12 c, stk. 4, kan der opstilles en række situationer, hvor en samordningsrisiko kan afvises:
(...)
Fra ordlyden af konkurrencelovens § 12 c, stk. 4, kan der derfor identificeres en række situationer, hvor en koordinering fremstår som særlig sandsynlig, og som analysen derfor bør koncentreres omkring.899899. Se også FT 1999/2000, 1. samling, tillæg A, 6826. Det gælder tilfælde, hvor stifterselskaberne forbliver aktive:
...vertikalt integreret. Da alene den ene stifter havde interesser heri, blev der ikke gennemført en analyse af koordineringsrisikoen. Endvidere viser sagerne, at en koncentration af interesser i et fælles joint venture ikke nødvendigvis eliminerer konkurrenceproblemerne, hvis både joint venturet og stifterne indgår i den samme vertikale distributionskæde.
Udover risikoen for spillover effects skaber nabomarkeder et selvstændigt konkurrenceproblem efter den almindelige test, dvs. konkurrencelovens § 12 c, stk. 2, såfremt der består en konvergensrisiko. I givet fald kan en direkte konkurrencesituation mellem joint venturet og stifterne opstå.
Forudsat at der identificeres en koordineringsrisiko, må det overvejes, om der er grundlag for fritagelse efter konkurrencelovens § 8, stk. 1, eller EUF-traktatens artikel 101, stk. 3, idet konkurrencelovens § 12 c, stk. 3, henviser hertil.
(...)
...altså gennemføres en helhedsvurdering af fusionen, hvor eventuelle fordele tillige inddrages. Nærmere konkret skal de 4 betingelser i konkurrencelovens § 8, stk. 1, og EUF-traktatens artikel 101, stk. 3, være opfyldt, herunder betingelse 3 og 4 i henhold til hvilke restriktionerne skal være nødvendige og ikke må medføre en udelukkelse af konkurrencen.