- Side 71 -
...hvor en offentlig regulering eller en støtteordning (herunder en lov eller en beslutning truffet med hjemmel i en offentlig forskrift) antages at kunne have skadelige virkninger for konkurrencen »eller i øvrigt kan hindre en effektiv samfundsmæssig ressourceanvendelse«, jf. Krl. § 2, stk. 5, 1. pkt.6868. FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 4445 f.
- Side 193 -
...skulle forstås på samme måde. Bestemmelsen refererer herefter til virksomheder, der er normalt veldrevne, dvs. effektive uden at være atypiske.220220. Jf. W.E. von Eyben: Monopoler og Priser, p. 244, Fosdal: Konkurrenceloven, 1990, p. 213, og Bet. 1075/1986, p. 304. Der stilles med andre ord krav om effektivitet, men ikke om »overnormal« effektivitet.
- Side 240 -
De udarbejdede og indsendte samhandelsbetingelser er ikke offentligt tilgængelige, jf. Krl. § 13, og vil som forretningshemmeligheder være undtaget fra adgangen til partsindsigt efter forvaltningsloven.
- Side 285 -
...derimod en helt modsat tilgang. Nu fastslås det i Krl. § 13, stk. 1, at sager og undersøgelser efter konkurrenceloven (med forbehold for egenacces) ikke – man fristes til at sige end ikke – er omfattet af de bestemmelser herom, som normalt gælder for offentlig forvaltningsvirksomhed i medfør af lov om offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven).
(...)
- Side 286 -
...en anmodning om aktindsigt måtte være journalistisk research vedrørende et emne af væsentlig offentlig interesse, og princippet om meroffentlighed ændrer ikke herved, jf. Kdl. af 10.11.2015 (Klokkerholm, sag KL-4-2015), Kdl. af 29.11.2018 (TV2/Bornholm, KL-7-2018), Kdl. af 20.2.2019 (Nordiske Medier, KL-3-2019) og Kdl. af 2.11.2020 (DR, KL-6-2020).
(...)
...Notatpligten efter offentlighedslovens § 13 forpligter en offentlig myndighed til at tage notater af mundtlige oplysninger i en afgørelsessag. Dette er en praktisk forudsætning for en eventuel aktindsigt i mundtligt indhentede oplysninger, men kan også være en forudsætning for en effektiv kontrol og efterprøvelse af myndighedernes handlemåde og afgørelse.
(...)
Krl. § 13, stk. 1, 1. og 2. pkt., gælder også, når oplysninger tilvejebragt efter konkurrenceloven er videregivet til en anden myndighed, jf. Krl. § 13, stk. 1, sidste pkt.
(...)
Den særlige ret, som parterne i en sag har til partsaktindsigt, berøres ikke af Krl. § 13, men er reguleret i forvaltningsloven (lovbkg. nr. 433 af 22.4.2014 med senere ændring). Se nærmere om partsbegrebet og partsaktindsigt nedenfor pkt. 11.2.3. Dersom oplysninger om virksomhed B er blevet indhentet som
(...)
- Side 287 -
...andre konsekvenser (som f.eks. at undlade eller ophøre med at handle med det pågældende firma).337337. Der kan næppe være tvivl om, at offentliggørelse efter § 13, stk. 2, er en pligt for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, sml. FT 2009-10, L 109, Tillæg A, bemærkningerne til § 13, stk. 2. Kun i Krl. § 13, stk. 2, nr. 3, overlades myndigheden et skøn.
(...)
...Forbrugerstyrelsen samt domme og bødevedtagelser, der vedrører virksomheders civile bøder eller fysiske personers bøder eller fængselsstraf, offentliggøres dog eventuelt blot i form af et resumé. Offentliggørelse af styrelsens afgørelser kan endvidere undlades helt, hvis en afgørelse skønnes at være uden informativ værdi eller interesse for offentligheden.
(...)
...som anvendes i Krl. § 13, stk. 2, nr. 2, omfatter ikke alene afgørelser om overtrædelse af loven, men også f.eks. afgivelse af erklæring efter Krl. § 9, stk. 1, hvorved et givet forhold erklæres ikke at være i strid med loven (negativattest), jf. Kdl. af 22.10.2003 (Realkredit Danmark, sag 03-89.378). Også en beslutning om at gøre et tilsagn bindende
(...)
- Side 288 -
...almindelig informationsvirksomhed om, hvad styrelsen beskæftiger sig med, samt offentliggøre generelle redegørelser, jf. Krl. § 13, stk. 3.338338. Vejledninger, redegørelser og afgørelser m.v. blev tidligere bragt i udgivelserne »KonkurrenceNyt« og »Dokumentation«, men skal nu findes på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside (www.kfst.dk).
(...)
...herfor henvises til, at det ville gøre formålet med offentliggørelse af afgørelser illusorisk, hvis forretningsforhold som sådan undtoges fra offentlighed, idet det kan være væsentligt for forståelsen af en afgørelse, at der i et vist omfang refereres faktuelle oplysninger om drifts- og forretningsforhold.341341. FT 1996-97, Tillæg A, p. 3672 v.sp.
(...)
...konkret afvejning af på den ene side oplysningernes betydning for den berørte virksomhed og på den anden side hensynet til udbredelse af kendskabet til konkurrencemyndighedernes praksis. Denne afvejning beror på andre hensyn end forbuddet i Krl. § 6 mod at udveksle konkurrencefølsomme oplysninger mellem konkurrenter, og der er derfor ingen nødvendig
(...)
- Side 289 -
...afvist ved Højesterets kendelse af 15.12.2020 (sag BS-20874/2020). Landsretten pointerede, at forhold, som er anset for at udgøre en overtrædelse af konkurrenceloven – herunder oplysninger vedrørende drifts- og forretningsforhold såsom aftalevilkår og navne på kunder – almindeligvis ikke kan undtages fra offentliggørelse i medfør af Krl. § 13, stk. 4.
(...)
Ifølge Krl. § 13, stk. 4, 2. pkt., er oplysninger om enkelte kunders forhold i virksomheder, der er under tilsyn af Finanstilsynet, generelt undtaget fra offentliggørelse. Det drejer sig om de enkelte kundeforhold i pengeinstitutter, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber m.v.
(...)
...til rådets øvrige medlemmer, og formanden bestemmer da selv, om og i givet fald hvordan dette bør ske, jf. Krl. § 13, stk. 5. Formandens kompetence i så henseende er eksklusiv og endelig – og afgørelsen kan altså hverken indbringes for Konkurrenceankenævnet eller nogen anden administrativ myndighed. Bestemmelsen anvendes i praksis yderst sjældent.
- Side 295 -
...forbindelse afkræve en virksomhed eller en sammenslutning af virksomheder oplysninger efter Krl. § 17 og om nødvendigt foretage kontrolundersøgelser efter Krl. § 18, jf. herom nedenfor pkt. 11.2.8. Med de begrænsninger, der følger af Krl. § 13, stk. 4 (drifts- og erhvervshemmeligheder), kan resultaterne af sådanne undersøgelser også offentliggøres.
- Side 312 -
...giver mulighed for en slags forlig i den pågældende sag, og styrelsen vil kunne acceptere tilsagn, som udrydder konkurrenceretlige betænkeligheder, uden at det nødvendigvis skal konkluderes, om der er sket eller vil kunne ske en overtrædelse af loven – og uden at der skal ske offentliggørelse efter Krl. § 13, stk. 2. Et tilsagn kan gøres tidsbegrænset.
- Side 319 -
...sket. Bestemmelsen om »legemsbesigtigelse«, som nu findes i Krl. § 18, stk. 1, 4. pkt., blev indført i 2007 (dengang stk. 1, 2. pkt.), der også som et efterforskningsskridt introducerede »elektronisk spejling«, jf. nærmere i teksten om Krl. § 18, stk. 4. Beføjelsen skal generelt udøves under iagttagelse af det almindelige proportionalitetsprincip.