Bemærk, at § 13 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 13, om det har en betydning.
- Side 1085 -
...sager, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse betalingsloven, jf. offentlighedslovens § 8, jf. FT 2017-18, tillæg A, L 6 s. 18 f. Det er blevet vurderet som uhensigtsmæssigt, at virksomheder kan blive behandlet forskelligt i sager, der i vidt omfang må forventes at indeholde de samme typer information, jf. FT 2019-20, tillæg A, L 46 s. 31 og 79.
(...)
- Side 1086 -
...virksomheder. En virksomheds ret til egenaccess omfatter som udgangspunkt ret til indsigt i oplysninger, der vedrører virksomheden som sådan, herunder oplysninger om virksomhedens medarbejdere i deres virke som medarbejdere for virksomheden. For enkeltmandsvirksomheder omfatter retten til egenaccess også retten til indsigt i oplysninger om ejeren.
(...)
...at virksomheder ikke behandles forskelligt i sager, der i vidt omfang må forventes at indeholde den samme type af information (jf. også om baggrunden for ændringen af § 145, stk. 7, 2. pkt., ovenfor). Praksis efter konkurrencelovens § 13, stk. 1, er derfor vejledende for fortolkningen af betalingslovens § 145, jf. FT 2016-17, tillæg A, L 157 s. 310.
(...)
- Side 1087 -
...eller den virksomhed, oplysningen angår. Endvidere kan oplysninger om enkelte kunders forhold i virksomheder, der er under tilsyn af Finanstilsynet, ikke offentliggøres. Betalingslovens § 145, stk. 9, svarer til konkurrencelovens § 13, stk. 4, og praksis efter denne bestemmelse er derfor vejledende for fortolkningen af betalingslovens § 145, stk. 9.