- Side 942 -
...offentliggøre afgørelser m.v. i henhold til konkurrencelovens § 13,7 overvåge implementeringen af afgivne tilsagn,8 udføre Konkurrencerådets beslutninger,9 føre klagesager for Konkurrenceankenævnet,10 føre civile bødesager ved domstolene, 11 foretage kontrolundersøgelser efter konkurrenceloven,12 udarbejde en årlig beretning til erhvervsministeren,
- Side 946 -
...Forbrugerstyrelsen udarbejdet brede analyser, fx i de årlige konkurrenceredegørelser. Det væsentligste element i 2014-ændringen er derfor, at ministeren ikke kan give instrukser i forhold til analyser iværksat på initiativ af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, samt at analysen skal godkendes af Konkurrencerådet, jf. konkurrencelovens § 15, stk. 3.
- Side 963 -
...indsendte samhandelsbetingelser at betragte som drifts- og forretningshemmelighed af væsentlig økonomisk betydning for virksomheden. Som konsekvens heraf kan de ikke offentliggøres, jf. konkurrencelovens § 13, stk. 4, og omtalen må begrænses til, at der er udstedt påbud efter konkurrencelovens § 10 a, stk. 1, samt enkelte helt overordnede forhold.
- Side 972 -
Det følger af konkurrencelovens § 13, stk. 1, at offentlighedsloven som udgangspunkt ikke gælder for konkurrenceområdet, hvorfor aktindsigt i prin-
- Side 979 -
...en umiddelbar læsning af konkurrencelovens § 13, stk. 1, modsætningsvis, indikere, at der ikke kan indrømmes aktindsigt heri. Heller ikke efter reglerne om egenacces. Omvendt hviler reglerne om egenacces på offentlighedsloven og uskrevne regler, og det fremstår derfor mest korrekt at indrømme egenacces og meroffentlighed også i sådanne udtalelser.
...stk. 1, gælder offentlighedsloven147147. Lov nr. 606 af 12, juni 2013 om offentlighed i forvaltningen. ikke for sager og undersøgelser efter konkurrenceloven bortset fra forskrifter udstedt, jf. lovens bemyndigelsesbestemmelser, samt i forhold til egenacces. Selvom aktindsigt derved er begrænset til parter, kan andre dog opnå en begrænset indsigt:
(...)
- Side 981 -
...fx Konkurrenceankenævnets kendelse af 26. september 2018 i Falck A/S mod Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor ankenævnet stadfæstede aktindsigt til et muligt »offer«, jf. reglerne om egenacces, i dokumenter indhentet under en kontrolundersøgelse. Dette skete dog, efter at egentlig sag var oprettet, og i første omgang alene i et enkelt dokument.
Ud over virksomheder, der direkte eller indirekte har interesse i en konkurrencesag, er offentligheden sikret indsigt i konkurrencearbejdet via offentliggørelse. Jf. konkurrencelovens § 13, stk. 2 og 3, skal der ske offentliggørelse af:
(...)
- Side 982 -
...kontrolundersøgelser, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 2016, p. 9, udtaler styrelsen sig fx ikke om gennemførte kontrolundersøgelser. herunder navnlig gennemførelsen af kontrolundersøgelser hos navngivne virksomheder, samt at styrelsen behandler en sag eller problemstilling. Praksis om sletning af oplysninger inden offentliggørelse kan belyse principperne.
(...)
- Side 983 -
...evt. SuperGros’ samhandelsbetingelser, Konkurrencerådet, 30. august 2007, pkt. 3.1, i tilsagnsaftalen, hvor oplysninger markeret af virksomheden som fortrolige blev slettet. Modsætningsvis kan der ske en udvidet offentliggørelse, også af drifts- og erhvervshemmeligheder, hvis det er nødvendigt for at forstå karakteren og indholdet af en overtrædelse.
(...)
- Side 984 -
stadfæstede styrelsens vurdering, herunder, at oplysninger, der indgår direkte i overtrædelsen, som udgangspunkt ikke kan tilbageholdes. Desuden tilføjede landsretten, at konkurrencelovens § 13, stk. 4, udgjorde en selvstændig bestemmelse, der ikke skulle fortolkes på baggrund af offentlighedslovens § 30, stk. 2, der også henviste til driftshemmeligheder.