Bemærk, at § 14 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 14, om det har en betydning.
- Side 178 -
...virksomheders samhandelsbetingelser, tilsagn, fusioner mv.). Ved lov nr. 375 af 27. maj 2008 om ændring af forskellige love på Økonomi- og Erhvervsministeriets område (Undtagelser fra indførelse af visse forskrifter og tekniske specifikationer i Lovtidende samt gennemførelse af transparensdirektivet) blev bestemmelsen flyttet til § 14, stk. 1, 4. pkt.
(...)
- Side 179 -
Det er nærliggende at anse bestemmelsen som et supplement til konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt., derved at rådet ud fra en lex specialis-
(...)
- Side 180 -
betragtning overlades en videre adgang til at afvise sager med samhandelspåvirkning, end hvad følger generelt af konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt. Dette vil dog af flere grunde være en fejlslutning.
(...)
...støtteforanstaltning.566566. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, bind VIII, side 4977, v.sp. Da formålet således ikke har været at præcisere konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt., kan der omvendt heller ikke sluttes modsætningsvis fra konkurrencelovens § 11 a, stk. 7, til, at konkurrencemyndighederne er forpligtet til at behandle sager uden samhandelspåvirkning.
I over halvdelen af de sager som konkurrencemyndighederne har behandlet i relation til konkurrencelovens § 11 a er sagerne blevet lukket under henvisning til konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt. En nærmere gennemgang af
(...)
- Side 181 -
praksis viser, at sagsbehandlingen bliver indstillet på forskellige tidspunkter og med varierende begrundelser. I det følgende kategoriseres anvendelsen af konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt.
(...)
I en række sager er sagsbehandlingen blevet afsluttet, jf. konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt., ud fra en mere eller mindre sikker konstatering af, at der ikke kan udstedes påbud efter konkurrencelovens § 11 a baseret på, at der enten ikke er ydet konkurrenceforvridende støtte, eller at eventuel støtte under alle omstændigheder er lovlig.
(...)
- Side 182 -
...afgørelsen, hvorfor dette forhold er blevet tillagt betydning. I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afgørelse af 18. juli 2003 om Skælskør Kommunes aftale med Skælskøregnens Landboforening (journalnummer 3/1120-8901-0827) blev sagen lukket under henvisning til, at den eventuelle støtte skønnedes »kun at kunne have haft en ringe betydning for konkurrencen«.
- Side 185 -
...1, 4. pkt., en udtrykkelig adgang til at afvise eller indstille en sag af mindre betydning. Derimod vil der i sager, hvor der er indikationer på en overtrædelse af en vis alvor være en pligt til at træffe afgørelse enten på baggrund af en klage, men også af egen drift. Dette vil være tilfældet i sager med støtte omfattet af TEUF artikel 107, stk. 1.
(...)
...konkurrenceforholdene. Derimod kan der rejses tvivl om, hvorvidt konkurrencemyndighederne i sager afvist efter konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt., reelt træffer en afgørelse efter konkurrencelovens § 11 a med den følge, at klageadgangen til Konkurrenceankenævnet afskæres.583583. Denne problemstilling behandles nærmere i kapitel 4, afsnit 15.1.
- Side 192 -
...støtte til webportalen Portal Fyn, mens der lå en sagsbehandlingstid på omkring 1 år og 7,5 måned bag rådets første afgørelse i sagen om Tårnby Kommunes udleje af Kastrup Strandpark. Rådets anden og endelige afgørelse blev truffet fire en halv måned efter hjemvisningen ved Konkurrenceankenævnet og sammenlagt 2 år og 7,5 måned fra modtagelsen af klagen.
- Side 199 -
...selve støttebegrebet er indlagt en nedre grænse, eller at myndighederne blot afstår fra at gribe ind mod støtte af mindre omfang. Adgangen hertil følger som behandlet i det ovenstående af konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt., hvorefter myndighederne er overladt et vidt skøn til at afgøre, om der er tilstrækkelig anledning til at behandle en sag.
(...)
- Side 200 -
...blev anvendt til kommunale aktiviteter, udtaler styrelsen, at en del af klagen angik forhold af »så begrænset omfang, at en yderligere undersøgelse ikke vil kunne føre til indgreb efter konkurrenceloven«.634634. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afgørelse af 20. juni 2003 om støtte til cafeer i Nørre Djurs Kommune (journalnummer 3/1120-0100-0443).
- Side 204 -
...Udlandsvaccinationen I/S (journalnummer 3/1120-0100-1232). Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke meddelt aktindsigt i selve afgørelsen, og behandlingen heraf tager således udgangspunkt i resumeet samt i omtalen heraf hos Kirsten Levinsen m.fl., Konkurrenceloven med kommentarer, 3. udgave, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2009, side 934 f.
- Side 230 -
...4/0120-0100-0499). Tilsvarende forekommer at være tilfældet i en klage over Haderslevs Kommune udlejning af en bygning til en etnisk basar, hvor det i begrundelsen for ikke at gå videre med sagen anføres, at kommunen havde oplyst, at den kunne yde støtte til basaren. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fandt dog ud fra en foreløbig vurdering, at der ikke var
(...)
- Side 231 -
...begrundede afvisningen af sagen med, at legalitetsvurderingen ville inddrage en række myndigheder, og at sagen ikke havde en sådan betydning for konkurrenceforholdene, at styrelsen ville anvende de fornødne ressourcer på sagen. Styrelsen foretog således en præliminær undersøgelse af retsgrundlaget med henblik på at kunne vurdere ressourceforbruget.
- Side 261 -
...det på grund af, at en del af støtten var ydet før lovens ikrafttræden kun ville være en mindre del af støtten, der ville kunne tilbagesøges samt, at dette næppe ville medvirke til en forbedring af konkurrencen, da kommunen allerede var ophørt med at yde støtte, og idet den nærmeste konkurrent havde afvist at have »konkurrenceforvridningsproblemer«.
- Side 280 -
...Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2009, side 1203. Det forekommer på denne baggrund mest naturligt at betragte en sag som indledt fra det tidspunkt myndigheden registrerer modtagelsen af en klage, og på dette grundlag er undergivet en pligt til at foretage en vis sagsbehandling med henblik på at afgøre, om sagen skal afvises eller realitetsbehandles.
- Side 286 -
...afgørelse truffet efter konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt., i Konkurrenceankenævnets kendelse af 10. august 2004 i MetroXpress Danmark A/S mod Konkurrencerådet (journalnummer 2003-0227629). Der opkræves et gebyr på 5.000 kroner, jf. bekendtgørelse om konkurrenceankenævnet § 5, stk. 4, der dog i visse tilfælde kan tilbagebetales, jf. § 14, stk. 3.
(...)
...Konkurrencerådets afgørelser gælder kun ved beslutning truffet efter konkurrencelovens § 11 a, stk. 1, modsat sager, der afvises efter konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt., jf. § 19, stk. 3. Det kan undertiden være svært at drage skillelinjen herimellem. Flere sager fra Konkurrenceankenævnets praksis belyser grænsen mellem afvisninger af klager efter kon-
(...)
- Side 287 -
Palle Bo Madsen anfører om sondringen mellem afvisning efter konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt., og en egentlig afgørelse:
(...)
- Side 288 -
Da retsvirkningerne er, at klageadgangen afskæres synes der at være god grund til at være påpasselig med at henvise til konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt., i sager, hvor styrelsen eller rådet nærmer sig en materiel bedømmelse af klagen.
- Side 290 -
...foreligger fra Konkurrenceankenævnet. Denne begrænsning gælder ikke for afvisninger efter konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt., der som nævnt ikke kan indbringes for Konkurrenceankenævnet, jf. konkurrencelovens § 19, stk. 3.938938. Kirsten Levinsen m.fl., Konkurrenceloven med kommentarer, 3. udgave, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2009, side 1370.
- Side 295 -
...a, stk. 7. Konkurrencemyndighederne er dog som udslag af effektivitetsprincippet, der pålægger myndigheder at sikre en effektiv håndhævelse af gennemførelsesforbuddet afskåret fra at undlade at behandle en sag om formodet ulovlig støtte efter TEUF artikel 107, stk. 1, med mindre Kommissionen allerede undersøger den pågældende støtteforanstaltning.