- Side 122 -
...standarderne anvendes som led i en bredere aftale m.v., der har konkurrencebegrænsning til formål eller til følge. Kontekstanalysen kunne herved ikke indskrænkes til det »strengt nødvendige«, som tilfældet er ved en præsumptiv »til formål«-krænkelse. Afgørelsen blev hjemvist til Konkurrencerådet, som siden lukkede sagen med henvisning til Krl. § 15.
- Side 256 -
...skal udøve en egentlig priskontrol på områder med frit valg, og styrelsen har ikke pligt til at behandle sager (eller klager) efter Krl. § 11 b, idet styrelsen fortsat kan prioritere sine ressourcer efter Krl. § 15, stk. 1, 4. pkt. Ligesom i Krl. § 11 a kan styrelsen endvidere undlade at behandle en sag, hvis den har EU-dimension, jf. § 11 b, stk. 4.
- Side 290 -
...Konkurrencerådet – som formelt er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og sammen med styrelsen udgør én myndighed – har det overordnede ansvar for styrelsens administration af reglerne, jf. Krl. §§ 14 og 15 samt bkg. nr. 399 af 11.3.2021 om forretningsorden for Konkurrencerådet. Konkurrencerådet suppleres endvidere af et særligt rådgivende udvalg.
(...)
Sammensætningen af Konkurrencerådet og det rådgivende udvalg følger af Krl. § 14, medens opgaverne for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Konkurrencerådet og det rådgivende udvalg opregnes i Krl. § 15.
- Side 292 -
Ifølge Krl. § 15, stk. 1, skal Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen træffe afgørelser efter konkurrenceloven og regler udstedt i medfør heraf bortset fra regler udstedt i medfør af Krl. § 11 c (jf. ovenfor pkt. 8.5). Begrænsninger i kompe-
(...)
- Side 293 -
...sager med samhandelspåvirkning og skal ses i sammenhæng med gennemførelsesforordningen (1/2003) og ECN+-direktivet (2019/1). Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen samarbejder med Kommissionen og andre nationale konkurrencemyndigheder, hvor det er nødvendigt eller hensigtsmæssigt, via det EU-retlige konkurrencenetværk, jf. nedenfor pkt. 11.2.2.2 og 11.2.9.
(...)
Konkurrencerådet fastlægger de strategiske mål for styrelsens arbejde og har det overordnede ansvar for styrelsens administration af det konkurrenceretlige regelsæt samt træffer afgørelse i konkurrencesager af principiel eller særlig stor betydning, jf. Krl. § 15, stk. 3. Rådet godkender også styrelsens generelle analyser af konkurrenceforholdene.
(...)
...Konkurrencerådets kompetence, afgør styrelsen selv sager, der ikke lever op til denne karakteristik. Det samme gælder sager, som rådet har delegeret til styrelsen, jf. Krl. § 15, stk. 4, og forretningsordenens § 6. Det sidste vil især forekomme i mere rutineprægede sager, der uden særlig tvivl kan afgøres i overensstemmelse med rådets faste praksis og anvisninger.
(...)
- Side 294 -
...at afgøre-, om en sag skal indledes, eller en klage skal afvises på grund af manglende EU-interesser, jf. forordning nr. 1/2003 og f.eks. sag 149/21 P: Fakro (EU:C:2022:517, bl.a. præmis 159). Styrelsen kan ifølge Krl. § 15, stk. 1, 4. pkt., også undlade at behandle en sag, hvor virksomheder tidligere har afgivet tilsagn efter Krl. § 16 a, stk. 1.
- Side 313 -
...tage stilling til en virksomheds egen henvende om fritagelse efter § 8, stk. 2, vil det som udgangspunkt være op til virksomheden selv at tilvejebringe. Styrelsen kan dog vælge af egen drift og med henvisning til § 17 at indhente yderligere oplysninger, jf. FT 1996-97, Tillæg A, p. 3662 v.sp., samt ovenfor pkt. 6.5.3. Spørgsmålet kan ikke indbringes
- Side 327 -
...forekomme. Sml. Kdl. af 19.1.2004 (NOE Energi, sag 03.101.266) og Kdl. af 10.8.2004 (MetroXpress, sag 03-227.629). Førstnævnte sag blev indbragt for landsretten, som ikke fandt grundlag for at omgøre den administrative vurdering, jf. Vestre Landsrets dom af 6.9.2005 (sag B-0620-04). Sml. Niels Fenger i Niels Fenger (red.): Forvaltningsret, 2018, p. 88.